CITAT (Knytt @ 14-03-2008, 13:39)

Karlsdal: Jag gillar också när det är ekologiskt. Men vad innebär det att man tagit fram ekologiska frön? Att hela fröodlingen följt reglerna för ekologisk odling eller?
Jag menar fröpåsarna är väl fortfarande gjorda i färgglatt papper, transporterade låååånga vägar etc?

Är inte helt säker på hur de framställs, men enligt
Runåbergs så är de anpassade för att odlas ekologiskt, utan kemiska bekämpningsmedel. Och jag antar att för att klara det måste även fröerna vara tagna från ekologiskt odlade växter.
Jag har bara köpt frön från Runåbergs, deras påsar är gjorda i brunt papper, inget färgglatt tryck utan bara text tryckt i svart. De finns i Spekeröd (nånstans på västkusten), odlar alla frön själva, fröna skickas med posten, så det blir inte allt för långa transporter.
Även
Lindbloms har många ekologiska fröer.
En annan viktig grej med ekologiska fröer är att de inte kommer från några hybrid-plantor. (1 bra planta + 1 bra planta av snartlik sort blandas för att få en super bra sort med "rätt" egenskaper. Detta blir en F1-hybrid, denna kan man inte odla frön från och vara säker på vad man får.) Ett ekologiskt frö blir så likt moder-plantan som möjligt, med genetiska fel och allt så det gäller att bara ta frön från de finaste och bästa plantorna, och de finaste frukterna från den plantan. Lite krångligare, men det känns bra och så kan man ju ta sina egna frön till nästa år...
(Obs. Jag är nybörjare och har inte full koll på hur det går till, men det är så här jag uppfattat det... Läs mer på
Runåbergs.)