Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Katter
          Fenja
          Inlägg 02-03-2004, 20:59
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Hej!
          Jag läste i dagstidningen ifjol att det nu finns ett prejudikat från hov- eller länsrätten (minns ej) att "katter får bajsa i grannens rabatt". Det vill säga: Kattägare har ej ansvar för skada eller besvär som katten ställer till med när den är utomhus.
          Jag har katter flera katter och några grannar som inte gillar dem. Mot deras tomtsida har jag satt massor av kattmynta som "bromsar" upp katterna lite. De älskar den växten! Äkta kattmynta kan beställas från Impecta i fröform, den är lättodlad och perenn. Sedan är det precis som många här säger att vatten, vatten och vatten är det effektivaste. Inte småskvättar, utan hela hinkar och försök att träffa kattkräket! Katten tar inte skada av detta men tycker tillslut att det inte är värt att vistas just där vattnet kommer. Det fungerar så ge inte upp!
          Slutligen vill jag påminna alla trädgårdsägare om att den inte är vanligt med sork- och mullvadsinvasioner i kattäta områden!!

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Fredi
          Inlägg 06-03-2004, 08:28
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 388
          Medlem nr: 2 816

CITAT (Skatmor @ 05-03-2004, 09:06)
          Troligen kommer detta prejudikat att ändras för nu väntar böter landets kattägare om de inte håller djuren inomhus eller i koppel. Det kan bli konsekvensen av ett beslut i Nyköping. Fortsättningsvis kan landets kattägare tvingas hålla djuret under ständig uppsikt, inomhus eller i koppel!
          Efter en flera år lång strid i Nyköping, där en villaägare med allergiproblem har fått nog av katter på sin tomt, har efter dragningar i högsta rättsinstanserna lett fram till att kommunen förbjudit fem kattägare att ha sina katter utomhus utan uppsyn över dem. Anledningen till att fallet väntas få konsekvenser runt om i landets övriga kommuner är att miljödomstolen i samma ärende slagit fast att det är kattägarna som har ansvaret över sina katter.
          Det finns tydligen ingen hejd på stupida beslut i rättsinstanserna när man föreslår/bestämmer att landets kattägare skall "rasta" sina katter i koppel, vilket är att ta ifrån katten friheten att röra sig fritt ute. wacko.gif

Det låter absurt men intressant, du har möjligtvis inte mer information om det? En länk eller så?

Citera

Inlägg i den här tråden
          Fenja   Katter   02-03-2004, 20:59
          pejori   har också läst den dommen. men jag kan tyvärr inte...   03-03-2004, 15:18
          Anna (hon med Gandalf)   Hejsan Jag har tur (bor visserligen på landet). Al...   03-03-2004, 15:53
          renate   Jag har skogen så nära,mina katter älskar att håll...   03-03-2004, 18:05
          Ti bee   En fråga bara (generell, inte med syftning på inlä...   04-03-2004, 18:33
          Posse   Det borde väl gå att sätta upp vanligt elstängsel ...   04-03-2004, 19:55
          Skatmor   [QUOTE] Jag läste i dagstidningen ifjol att det n...   05-03-2004, 09:06
          Lars-Olof Arvids   Är detta tänkt att gälla överallt, även på ensligt...   05-03-2004, 09:27
          digitalkarin   Ursäkta mej, men vad ska de göra åt alla "vil...   05-03-2004, 09:36
          Posse   Visserligen är det väl klart att man ska försöka g...   05-03-2004, 13:19
          ulfven   Vi har två katter och samtliga närboende grannar h...   05-03-2004, 14:23
          Posse   Att läget är typ "inverterat" vad gälle...   05-03-2004, 16:54
          Fenja   Tack för denna upplysning Skatmor, jag hoppas verk...   05-03-2004, 21:12
          Felix matte   Du är att gratulera som kan ha hund, katt och kan...   05-03-2004, 21:59
          Fenja   Ett inlägg som från Felix matte var väl väntat... ...   06-03-2004, 02:15
          Felix matte   Här får du tips om hur du håller oönskade katter b...   06-03-2004, 08:49
          Fredi   För övrigt finns det lagstiftning som reglerar til...   06-03-2004, 09:03

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-06-2025, 09:34

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon