Hej
Blåbärsblad! Du har fått härliga listor över allt möjligt som växer i skugga.
Eftersom du också bor i Nacka har du troligen rådjur på besök ibland? Eller hjortar (i Älta t.ex.)? Så om du inte vill mata dem med deras älsklingsväxter (t.ex. Aster, Armeria, Bergenia, daggkåpa, lupin) kanske listorna borde kollas mot listor över "rådjurssäkra" plantor. Inte för att det ens finns 100% rådjurssäkra, men för att man blir så hemskt besviken när ens planteringar stympas. Också växter som är giftiga för människor äts upp: Helleborus, rabarberblad!
Jag har nu i ca 4-5 år planterat olika växter på prov, för att se vad man får ha i fred. De flesta starkt aromatiska växter tycks gå bra: oregano, lavendel, citronmeliss, salvia, timjan, Calamintha. Epimedium har rådjuren inte rört, inte heller ormbunkar och Primula. Alla dehär växer hos oss i vandrande skugga (på nordöstra sidan av huset). Lavendeln (nämnd ovan i Fenjas lista) är inte helt lycklig i skugga.
Lupinen är verkligen knepig! Jag har flera gånger försökt både så och plantera utan resultat. Men om du plockar utblommade lupiner med ordentliga fröhus, lägger dem ifrån dig på en grusgång och glömmer bort dem, så får du se att lupinplantor dyker upp på de konstigaste ställen. Jag tror myror bär omkring fröna och tappar dem både där det är riktigt uselt (i grus, sand eller stenläggning) och mitt i en rabatt som inte precis var tänkt för lupiner. Med lite tur missar rådjuren en del av dem - och färgskalan fanns inte på någon fröpåse!
Jag skulle ju i ditt ställe faktiskt gräva fram en del av berget och samla ihop den jord du har så du får djupare jordlager där du vill ha rabatter. Men jag är erkänt berg- och stengalen, så du får ursäkta, jag tycker berg är vackra!
Glad vår! Vad du än väljer kommer du att ha roligt med din trädgård.