Hej Martiniiii (4 i?) Haninge är antagligen zon 2-3.
Jag kan kanske svara på en del av dina frågor. Vinbärsbuskar tror jag går fint att plantera nu, innan de fått blad. Men småplantor som säljs såhär tidigt har nyss stått i växthus, så det kan bli lite chockartat för dem att flytta ut nu, speciellt om det blir frostnätter på nytt. Jag skulle i ditt ställe vänta lite med dem.
Du kan mycket väl blanda olika kryddväxter: gräslök, oregano (sår sig häftigt!), isop, salvia. Basilikan mår bäst inomhus, åtminstone de storbladiga blir ganska läderartade utomhus.
Kamomill har jag inte sett som planta, odlas från frö tror jag.
Min erfarenhet av Plantagen: I vissa fall billigare än t.ex. Zetas, men inte alltid. Mängder av olika ettåriga plantor! Ofta stora växter, men alltför häftigt drivna, saknar stadga, t.ex. stora slokande penséer. Ibland felmärkta plantor. Ofta dåligt skötta plantor: krukorna fulla med hopsnurrade rötter, många halvdöda växter som inte vattnats eller planterats om i tid. Svårt att hitta någon att fråga. Bauhaus känner jag inte till. Zetas är vårt favoritställe. Uppfattas tydligen ibland som dyrt, men de har mycket kunnig personal och ett fantastiskt urval av växter + en katalog med bedömning av växterna enligt deras odlingsvärde. Dessutom har Zetas planteringar så man kan se hur en hel del växter ser ut som uppväxta och i lämplig miljö.
Penséer och violer kan man kanske placera ut nu, men då måste man vara beredd att skydda dem om det blir kallt igen.
--------------------
Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material
|