Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Idegran, Kan den förväxlas
          ingrid fuxwall
          Inlägg 11-12-2007, 22:02
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

En bekant till mig, som har många hundar, blev förskräckt när någon påpekade för henne att det var en idegran hon hade i trädgården - den är ju giftig!

Därför rådfrågar jag Er, hon har bott i huset i minst 5 år men det har hittills aldrig varit röda bär på busken. Själv tror jag det är idegran och att den inte ger bär varje år - Vad tror Ni?

ingrid

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Lilla Sibirien
          Inlägg 15-03-2008, 12:02
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 230
          Medlem nr: 14 465

Har hänt att djur har betat idegran men det är sällsynt. Alla idegranar är giftiga och giftigast är kärnan i fröet, de röda skalet lär inte vara giftigt. Jag har många idegranar och önskar att rådjuren skulle låta bli dem, vilket inte har skett. Rådjur lär vara försiktiga och lär först gå och provsmaka för att se om det går att äta. Men hos mig har de mer än provsmakat, idegranar har jag för att eventuellt avskräcka rådjur vilket inte har lyckats till 100%.
          Taxus Hillii är väl hanplantan utan röda bär, vilken jag tror är den som man lyckas bäst med att klippa. Medan Hicksi är honplantan som ger de röda bären. Hos mig har den givit ett risigare intryck och jag har klippt den efter en svår vinter och nu ca 3 år senare ser den inte mycket bättre ut.
          Rätta mig om jag har fel.

--------------------
          zon 3-4

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 17:22

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon