Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Anlägga kompost, hur går man bäst tillväga?
          ms Bråten
          Inlägg 15-03-2008, 17:11
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem nr: 14 577

Jag är helt novis vad gäller att kompostera och få bra matjord. Har någon tips? Känner att jag behöver en del kött på benen innan jag drar igång. T ex är det något man bör undvika att slänga på komposthögen? Och om jag börjar nu, hur länge dröjer det innan man har färdig jord att använda? confused.gif
          Är som sagt nybörjare men väldigt entusiastisk! Är också ny medlem här sen några dagar tillbaka.......Detta är jättekul tycker jag smiley_small_hug.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Betula
          Inlägg 15-03-2008, 17:54
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 14 130

Hej
          Jag tycker det här med kompostering är så fantastiskt, för man ser verkligen hur allt till slut blir till jord.
          Det är ju trädgårdens hjärta.

I min trädgård har vi byggt in en hörna med staket och grind och en portal att gå igenom för att komma till "återvinningsstationen". Där har vi kompostfack, matkompost och den vanliga soptunnan.
          Det har blivit som ett eget rum i trädgården utan att man behöver se det skräpiga.
          Det är lättillgängligt, och man kan köra in med skottkärra och vända utan problem. Det måste vara enkelt att sköta komposten annars är det nog lätt att man inte får ett fungerande kretslopp. Ta till ytan och plantera snygga växter runt så att det blir roligt och mysigt att gå dit.

Vi har gjort två stora kompostfack i trä, som vi oljade med en blandning av tjära och linolja. Fronten på varje fack är byggd med liggande bräder som går i spår så att man kan ta bort dem när man behöver gräva eller fylla på i komposten.

Varje år tömmer vi den komposten som har legat längst (2år). Sedan flyttar vi över jorden i den yngsta komposten till det tömda kompostfacket. Medan vi skyfflar över jorden tömmer vi matkomposten och blandar det med den komposten som vi flyttar. Sen skall den ligga och vila i ett år. Minst. Vi brukar lägga över en svart markduk för att slippa ogräs.

Med åren har det visat sig att vi bör bygga ett fack till, eftersom två år är för kort tid för att få riktigt fin jord. Vår är lite grövre i konsistensen just nu.
          Ett måste att investera i är en kompostkvarn. (tycker jag) Den rullar jag alltid ut när jag klipper perenner, buskar och träd på våren. Allteftersom jag klipper stoppar jag ner det i kvarnen, och det blir inga jättemängder med klipp. Det förmultnar snabbare om det är malt eller flisat. Jag har en kompostkvarn som är tyst så den stör inga grannar.

Jag hittade min ritning till komposten i en bok på biblioteket. Där fanns receptet på blandnigen till träskyddet. Vi ville inte använda tryckimpregnerade brädor. Kommer tyvärr inte ihåg vad den heter men den var ganska gammal. Typ 70- eller 80- tal.

Jag brukar inte lägga grenar från rosor, barrväxter, och alltför grova grenar i min kompost. Inte heller grästuvor, om man har grävt bort någon bit av gräsmattan.
          Hälsningar Betula

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-09-2025, 23:33

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon