Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Tall som skymmer utsikt, önskar tips på aktiv dödshjälp för tall
          mariia
          Inlägg 25-02-2008, 16:00
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 14 233

Hej,

Jag har en tall som står väldigt "olämpligt" till som jag skulle vilja bli av med.

Nu finns det ingen möjlighet för mig att såga ner den, utan taktiken ligger i att diskret ta död på skrället på platsen så det därmed ställs utom allt tvivel att den måste tas bort. Jag har fått tips om kopparspik men har svårt att tro på att det skulle fungera. Ett annat tips jag fått är Ecoplug. Någon som har erfarenhet av det ena eller andra (eller egna tips) som vill dela med sig?

Hälsningar Mariia

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Anna-Karin Lundb...
          Inlägg 16-03-2008, 16:38
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 756
          Medlem nr: 14 406

Jag bodde i bostadsrätt som jag trivdes i, under tio år. Jag slapp se in till grannarna eftersom det fanns några rejäla silveroxlar på gräsmattan mellan husen, en björk och en tall. Eftersom jag var med i bostadsrättsföreningens styrelse fick jag i ett tidigt skede höra att folk klagade på träden som gav dem astma. Alla träd skulle bort! Men att såga ned några träd spelar ju ingen roll om man är pollenallergiker - pollen färdas långa sträckor i luften. Det framkom att björken stod i vägen för signalerna till den privata parlaborantennen. En annan styrelsemedlem erkände att träden skuggade hennes uteplats (träden stod mitt på gräsmattan och inte nära hennes plats - och träden stod där när hon köpte lägenheten!!!) och därför skulle de bort.
          Eftersom jag var med i styrelsen kunde jag kämpa innan männen med motorsågarna kom. Jag stred för träden och det sas att tallen med sin höga krona skulle sparas och bara EN av oxlarna skulle tas ner. Men alla oxlar samt björken sågades ned ändå. Grannen fick sol på sin uteplats.
          Jag blev jätteledsen! Efter kort tid dog tanten som ville såga ned träden och så var både hon och träden borta!
          Jag valde att sälja lägenheten och flytta. Nu bor jag i en liten stuga med stor tomt och massor av träd (som 22 ekar!) på min stora tomt!
          Jag kom till paradiset, för min tomt är mitt rike. Det finns träd utanför tomtgränsen som jag skulle kunna störa mig på, men tänker att de har ju stått där ett tag. Jag kom hit nyss och får vänja mig.

Jag tyckte om träden som jag hade utanför min lägenhet och tittade på dem varje dag. Andra tyckte bara de var i vägen. Träd är trevligare än grannarnas fönster. De hade vuxit där i många, många år men sågades ned på en eftermiddag. Nu vet jag att fler träd sågats ned, så området liknar mer och mer en betongförort. Tur att jag hann flytta innan alla träd var borta!

--------------------
          Anna-Karin Lundberg
          Min trädgård är mitt rike!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-08-2025, 22:48

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon