|
Intressant läsning - jag är ju ny här och inte insatt än! Jag har ganska nyligt köpt hus med stor naturtomt och har sen två år en rätt stor kompost. I den lägger jag trädgårdsrens, rens från kaninhagen (kaninbajs, spån och halm), rens från kattlådan, köksavfall (typ kaffesump och grönsaksrester) samt hundbajs från mina fyra hundar som jag rensar efter på tomten.
Jag inbillar mig att det blir mycket näring från djurbajset - men vet inte säkert om det är så... Hur som helst så har jag vänt komposten från det ena facket över till det andra och redan i höstas så var det superfin fluffig, svart frisk mylla som jag spritt över mina rabatter. Jag har inte grönsaksland men ett litet jordgubbsland som fått smaka på kompost. Jag är inte skraj för bajset efterom det ju är nedblandat i komposten och legat där rätt länge innan det kommer på landen. Naturen har väl gjort sitt under tiden, och som Bassam säger så "vänder naturen urinen och avföringen till frukt och sallad"!
Jag har septitank för toan men har inte varit där och fiskat. Eventuellt skulle jag kunna tänka mig att vattna i komposten med det som finns i tanken, men avstår. För otrevligt att försöka hinka upp nåt och jag tror det redan finns bajs i komposten så det räcker från mina husdjur...
--------------------
Anna-Karin Lundberg Min trädgård är mitt rike!
|