CITAT (MariaS @ 16-03-2008, 18:46)

När trädet började blomma för en månad sedan, var oliven fortfarande grön. Det är först nu den sista veckan som den börjat ändra färg.
jo den började blomma när frukten var klar . du vet ju inte exakt när den frukten är klar eller inte ?? inte ens jag vet .
men visst det kan hända att dom beter sig onormalt i fel miljö . men jag förlitar mig hellre på hur dom gör där man har oliv odlingar och där blommar dom en gång och ger en omgång med frukt . och inte som citrus som ger mogen frukt lite hela tiden
CITAT (MariaS @ 16-03-2008, 18:48)

När trädet började blomma för en månad sedan, var oliven fortfarande grön. Det är först nu den sista veckan som den börjat ändra färg.
Tilläggas ska att den stått ute nästan hela vintern först, INNAN jag tog in den i källaren under extra belysning, för att just få igång blomningen. Nu kommer den inte ut igen, förrän jag är mer säker på kortare frostnätter. Den har nämligen tidigare visat att den sätter ny blom, om den får ny frostperiod. Så det har faktiskt hänt att jag haft upp till tre storlekar på oliver, som gått i mognadsfas till året efter.
jo men klart du har olika mognadsgrad på oliverna det har jag också,, alla blommor blommar inte samtidigt .
men oliver blommar bara en gång per år . så är det !! och frukterna mognar under ett år ev att mognaden går över tiden i sämre miljörer och då blommar tät inpå(vilket du nu visar på din bild ) .
för Maria min blommar bara en gång och har alltid gjort . och vi sköter våra oliver exakt samma sätt . du kanske har nån cool avvikelse på din oliv ??
Redigerat av flaxss: 16-03-2008, 18:56