CITAT (Gunilla T @ 16-03-2008, 18:16)

Är nog beredd att hålla med dig beträffande hyckleriet Anic - hyckleri är väl när man låtsas något annat än vad man egentligen är. Eller tillskriver andra det som man uppfattar som negativa egenskaper och som man aldrig skulle erkänna att man själv besitter.
Människor gör nog inte goda saker enbart för andra - kanske inte för att komma till himmelen men för att visa sig DUKTIGA. Att ge goda råd till någon innebär ett överläge!
Har ni tänkt på hur sällan ni faktiskt tar fasta på alla goda råd ni får? Det är för det mesta trevligare att befinna sig i den positionen att utdela goda råd än att vara mottagare av all välvilja.
Jag framhärdar i att göra något för att få ett bättre liv ( definitionen av ett bättre liv kan vara t ex att bli rik ) senare är för mig hyckleri. Man gör det inte av egen fri vilja eller för att man vill andra väl utan endast för att få det bättre själv i ett kommande liv. OBS! Jag skrev inte att ALLA som tror på Gud eller reinkarnation är sådana !
Hur många av er misshandlar inte era medmännsikor p g a att ni då hamnar i fängelse ? Är det p g a straffet ni avstår?
Om nu Gud hade sagt att man ska slå ihjäl sin nästa för att komma till himlen , hur hade det blivit då?
Känner mig lite påhoppad för att jag skrev att jag försöker hjälpa andra för deras skull. Men det kanske man inte får skriva i Jantelagens Sverige ? Känns som om ni tycker att jag skryter lite och vill påvisa hur duktig jag är.
Har ibland som icke troende blivit påhoppad för att jag kan då inte kan vara någon " snäll " människa. För en del troende står man i förbund med djävulen om man inte tror på Gud. Vad jag säger är att bara för att man tror på Gud så behöver man inte med atuomatik vara vad jag menar med en " snäll " människa . Enligt min definition så är man " snäll " om man utan att förvänta sig något i gengäld räcker en medmänniska en hjälpande hand. Då menar jag inte ett leende eller tack utan någon annan form av belöning t ex ett bättre liv.