Full version: Teodicéproblemet
Sidor: 1, 2, 3, 4
Anic
Hur kan det finnas ondska om Gud är allsmäktig och god?

Möjliga förklaringar:
Om gud inte är allsmäktig men god, kan man ju förklara det med hans begränsade makt.
Om gud inte är god men allsmäktig, är förklaringen hans personlighet.

Om han inte är god och allsmäktig är han ju inte den Gud man tror på.
Hur förklarar man då ondskan?

Och om han nu är både god och allsmäktig?

Möjliga förklaringar:
Det onda är inte verkligt…
Det onda är gott om man ser det i ett större sammanhang…
Det onda måste finnas för att det goda ska ha en motsats…
Det onda är en produkt av människans fria vilja…Vi är ju skapta efter hans avbild, är onskan från honom?

Frågan blir ju om Gud verkligen finns eller inte.

Hur kan man påstå att han finns när ingen har träffat honom?
Vad får folk att tro på honom när det mesta som sker kan förklaras med vetenskap?
Varför tror folk på honom när bibeln är så motsägelsefull, ex öga för öga, tand för tand kontra vänd andra kinden till?
Behöver man inte ta ansvar för något, för att allt som händer har ju en mening?

Någon annan som tycke detta är lika spännande som jag och kan ge sig in i en disskusion utan att vara respektlös mot andras åsikter eller ta illa vid sig?
Grå
Jag tror så här:

Allting är beroende av en motsats. Kvinnor existerar inte utan män, män existerar inte utan kvinnor, mörker existerar inte utan ljus, ljus existerar inte utan mörker, kallt existerar inte utan varm, varmt existerar inte utan kallt o.s.v, o.s.v i oändlighet.

Med detta menar jag också att utan ondska kan inte godhet existera och vice versa.
När jag säger att jag anser att Gud är allsmäktig, så menar jag verkligen rubbet. Gud är inte någon komprimerad kraft som enbart är beroende av människans goda vilja för att existera, utan Gud är så enorm så jag tror inte att någon människa kan sätta sig in i det och förstå det och ändå behålla sitt vett och sans.

För mig är Gud allt från minsta lilla som livskraften i atomens kärna till allt som finns runt om oss, här på jorden och ut i oändliga universum och för mig är Gud både ond och god, för jag är inte benägen att kunna sätta fingret på vad som är gott och ont i ett universalt perspektiv. Men personligen tycker jag att det skulle vara skyddsjakt på exempelvis pedofiler, men då kan jag inte heller med vett och vilje påstå att jag är god.

Och det gör jag inte heller. Jag är både god och ond och jag följer livet och tar de utmaningar som ges mig, men försöker göra mitt bästa och inte skada någon och hjälpa så mång jag kan, när jag kan - både människor, växter och djur.
Och att hjälpa en människa kan innebära att slå ner en annan.

Religioner är för mig inget annat än pynt och pyssel kring en och samma Gud. Grupper av människor som försöker göra Gud till sin egen privata egendom. Skalar man av allt det där pyntet så ser man ganska snart att kärnan ser likadan ut i alla religoner. En mycket stor och allsmäktig, (könlös) Gud med oändligt många ansikten.
Anic
Så Gud enligt bibel är inte vad du tror på?
Är gud för dig människoliknade? Eller mer en kraft?
Gossen Ruda
Bara ett varningens ord. Dom flesta diskussioner här där gud ingår brukar sluta i hårda ord. Jag håller mig utanför den här gången, inget problem för en övertygad ateist. Finner det mer konstruktivt att diskutera färgen på påvens skägg.
Grå
CITAT (Anic @ 14-03-2008, 08:40) *
Så Gud enligt bibel är inte vad du tror på?
Är gud för dig människoliknade? Eller mer en kraft?

Nej, Bibeln gav jag upp för länge sedan när det gäller att söka sanning, för den enda sanningen jag hittade där var den som gödslar domesticerad politik och pengamakt, men det finns stråk i den som kan vara förnuftiga att ta till sig ibland, precis som det gör i de allra flesta religiösa skrifter, heliga eller ej.

Jag har väldigt svårt för att se Gud som en skäggig farbror, eller människoliknande gestalt. Det är ett bra grepp för att få barn att förstå Gud, men någon gång måste man börja tänka vidare, eller?
Ja, jag ser nog mer Gud som "en kraft". Kraften som får hela universum att pulsera och mer än så.

Jag är också helt överrens med Darwins teorier att livsformer utvecklas efter plats och behov, men Darwin behöver inte utesluta Gud eller vice versa - bara om man verkligen vill det, och det verkar ju som att det har funnits ett väldigt stort behov av att se svart eller vitt i denna frågan...

Vad tror du själv?
Anic
CITAT (Gossen Ruda @ 14-03-2008, 08:59) *
Bara ett varningens ord. Dom flesta diskussioner här där gud ingår brukar sluta i hårda ord. Jag håller mig utanför den här gången, inget problem för en övertygad ateist. Finner det mer konstruktivt att diskutera färgen på påvens skägg.

Hårda ord är inte välkomma här. Man kan uttrycka sig utan att såra andra, eller åtminstånde försöka. Alla har rätt till sin uppfattning.

Min bästa vän tror att jag kommer hamna i helvetet för att jag inte tror på gud, men hon tycker om mig endå och lämnar dömande till sin Gud.
Grå
CITAT (Gossen Ruda @ 14-03-2008, 08:59) *

Och tack vare att du gör det så kanske den här diskussionen funkar? Tänkt på det nångång?
Ha så kul med skägget.

CITAT (Anic @ 14-03-2008, 09:04) *
Hårda ord är inte välkomma här. Man kan uttrycka sig utan att såra andra, eller åtminstånde försöka. Alla har rätt till sin uppfattning.

Min bästa vän tror att jag kommer hamna i helvetet för att jag inte tror på gud, men hon tycker om mig endå och lämnar dömande till sin Gud.

Det förutsätter att det finns ett helvete och jag tror det bara är kristna faktiskt som så hett förespråkar detta helvete och idogt hävdar att det existerar. Jag kan inte komma på fler... någon annan?
Anic
CITAT (Grå @ 14-03-2008, 09:02) *
Vad tror du själv?

Jag vet inte, en gammal dam kallade mig en gång för sökare, vilket kanske stämmer. Men jag är nog mer benägen att tro på tex buddismens lära än kristendomens Gud.

Det är nog därför jag tycker det är så intressant.

CITAT (Grå @ 14-03-2008, 09:06) *
Det förutsätter att det finns ett helvete och jag tror det bara är kristna faktiskt som så hett förespråkar detta helvete och idogt hävdar att det existerar. Jag kan inte komma på fler... någon annan?

Nordisk mytologi, visserligen kallt istället för varmt. Och kanske intre riktigt samma användningsområde. smile.gif
Grå
Religion i alla former är ruggigt intressant. Jag läser och studerar så mycket jag kommer över men oftast blir jag bara trött på det eviga gafflandet om vems tro som är det rätta spåret. Känns som att det inte handlar om något annat än makt, mark och pengar.
Anic
Det handlar nog om makt, mark och pengar i många fall, men de flesta" vanliga" är nog mer genuina. Hoppas jag...

Och kan man föra en disskusion utan att bli stött av andras åsikter, är det verkligen intressant och givande.
Siska
Anledningen att man tror på något är för att man av någon anledning litar på personen som uttalar sig och tycker det verkar rimligt i sig.Den dag du tror på Gud anser jag att du har fler bevis för än emot Guds existens.Handlar om övertygelse.
Piccante

Tycker din vän dömmer dig ändå eftersom vännen verkar acceptera att du ska hamna i helvetet?

Själv tror jag varken på himmel eller helvete så jag är lugn vad som än händer.
Anic
Vi har haft många disskusioner(mkt sansat) om gud, hon har sagt sin ståndpunkt och enligt sin tro hamnar man i helvetet om man inte tror på gud. Hon kan ju inte tvinga mig att tro, tycker inte att hon dömer mig som person för det. Bara för att man tror på något behöver man inte döma andra som inte tror på samma sak?
Grå
CITAT (Anic @ 14-03-2008, 10:18) *
Vi har haft många disskusioner(mkt sansat) om gud, hon har sagt sin ståndpunkt och enligt sin tro hamnar man i helvetet om man inte tror på gud. Hon kan ju inte tvinga mig att tro, tycker inte att hon dömer mig som person för det. Bara för att man tror på något behöver man inte döma andra som inte tror på samma sak?

Själv blir jag förbannad om det kommer en uppblåst kristen och ska skicka mig i helvetet, som ju faktiskt är den absolut värsta platsen den personen själv kan tänka sig, bara för att jag inte delar hans eller hennes filosofiska övertygelse.
Man kan inte tvinga eller hota någon annan att dela ens tro (och det menar jag inte att din polare gör) för precis som Siska säger så handlar det om en inre övertygelse, och den kommer inte med traditionen i släkten. Det måste nog upplevas.
Anic
CITAT (Siska @ 14-03-2008, 09:58) *
Den dag du tror på Gud anser jag att du har fler bevis för än emot Guds existens.Handlar om övertygelse.

Ungeför som Descartes, ”Cogito ergo sum”, jag tänker alltså existerar jag! Allt man klart och tydligt inser är sant.
Bee
Ju mer man försöker tränga in i ämnet desto svårare blir det.

Du har rätt i det Grå att den kristna kyrkan lät Gud bli avbildad som en människa för att budskapet lättare skulle kunna trummas in i de outbildade massorna. Fick jag höra av en guide i Vatikanmuséet en gång. Detta skedde tydligen ngn gång på medeltiden.

Sen tycker jag att de tre monoteistiska religionerna är intressanta. Var och en av dom säger att det bara finns en (1) gud - där just "min" är den "rätte". Men om "min" gud är den rätte då erkänner man ju att det finns fler! Och då är dom ju inte monoteistiska!

Eller skall man se det som att det faktiskt finns enbart en (1) gud och att folk på jorden slåss om bestämmanderätten över denne guden? Att man åberopar "sin" gud för att hålla folk i schack? Religion och politik har ju varit intimt sammanhållet sen hedenhös av det skälet.

De asiatiska "religionerna" (sätter det inom citat, för de är så väsensskilda från "The Big Three") och naturfolkens tro blandar inte in politik. Dom är därför betydligt lättare att ta till sitt hjärta.
Grå
CITAT (Bee @ 14-03-2008, 10:34) *
((( hela inlägget )))

smiley_small_hug.gif wub.gif
Solstorm

Helvetet finns. På jorden här och nu. Just nu blir barn utsatta för pedofiler. Bomber släpps på civilbefolkning. Människor dör av svält. Blir misshandlade till döds. Torterade. Föräldrar som har barn som dör i sjukdomar och olyckor. Barn som blir så illa mobbade i skolan att de tar livet av sig. Nog upplever de helvetet. Helvetet finns på jorden, här och nu.
gammelnalle

I princip håller jag med Gossen Ruda,,,, men man måste ju få försöka.... eller??

Din bästa vän Anic! Vilken religion är hon troende på/i???
Så vitt jag vet så predikar inte BIBELN om något helvete (däremot nämns ett brinnande Gehenna- som var Jerusalems avstjälpningsplats -om mitt minne inte sviker mig)
Jag vet att det finns trosuppfattningar ÄVEN inom Kristendomen som pläderar för ett Helvete- oftast utan att kunna precisera.

Kan för lite om religioner utanför Kristendomen-Judendomen för att ha synpunkter på vad de anser om helvetet.

För mig är det otroligt viktigt att man FÅR TRO vad man vill (Vi har torts allt religionsfrihet) ...men en helt annan sak när man PÅSTÅR ditt eller datt vara sanningen.

Vad som är sant för mig måste inte vara sant för en annan person.

Lycka till i ditt sökande !

Sökandet är vägen !!
b

Anic
Jag är inte helt säker på vilken religion, bl a baptist, men å andra sidan tror jag att hon varit hos pingsttkyrkan också. Varit på väckelsemöten(tror jag det hetter) och gått bibleskola i ett år. Hon verkar inte så noga med titlar.
*Stintan*
CITAT (Anic @ 14-03-2008, 11:59) *
Jag är inte helt säker på vilken religion, bl a baptist, men å andra sidan tror jag att hon varit hos pingsttkyrkan också. Varit på väckelsemöten(tror jag det hetter) och gått bibleskola i ett år. Hon verkar inte så noga med titlar.

Fast det är ju inte olika religioner precis. flirting.gif
Anic
Kanske skulle skrivit inriktning, iställer för religion
gammelnalle
Tycker inte du skall provocera fram ett svar av din kompis, MEN om hon tar upp det: be henne visa var i Bibeln det står.
Oavsett vilken trosinriktning hon har bör hon ju ha bibeln som sitt rättessnöre.
OBS Acceptera inte "deras" (oavsett "kyrka") egna litteratur, utan be henne läsa/hänvisa ur/till bibeln.

Sen måste man ha förståelse för att olika människor (läs samfund) tolkar olika saker olika. Därav att det finns så många olika kristna kyrkor ser olika på t.ex barndop, vuxendop, Treenigheten etc .

b
Fenja
Min svärmor säger att jag kommer att hamna i helvetet för att jag röker och nyttjar alkhol (bland många andra synder). Hon grundar det på att det i bibeln står att du inte ska missbruka eller bli beroende av droger. Hon kan säkert precisera exakt var det står men jag orkar inte ta reda på det. Jag blir bara trött på sådana åsikter. Om Gud finns och är så rigid så kanske jag hör hemma där nere...
Mvh
Fenja
Grå
CITAT (Fenja @ 14-03-2008, 14:31) *
Min svärmor säger att jag kommer att hamna i helvetet för att jag röker och nyttjar alkhol (bland många andra synder). Hon grundar det på att det i bibeln står att du inte ska missbruka eller bli beroende av droger. Hon kan säkert precisera exakt var det står men jag orkar inte ta reda på det. Jag blir bara trött på sådana åsikter. Om Gud finns och är så rigid så kanske jag hör hemma där nere...
Mvh
Fenja

Jag tror inte du behöver bekymra dig, riktigt så rigid är nog inte Gud, men nog skulle Gud bli glad om vi vårdade det han skapat så väl vi kan? Såväl kroppen och själen som djuren och naturen runt omkring oss...
Anic
Om man inte kommer till himmeln och det nu inte finns helvete, vart hamnar man då? Med tanke på nöddop var så viktigt, man får inte begå självmord...
Grå
CITAT (Anic @ 14-03-2008, 14:39) *
Om man inte kommer till himmeln och det nu inte finns helvete, vart hamnar man då? Med tanke på nöddop var så viktigt, man får inte begå självmord...

Jag tror på reinkarnation.

Du får nya chanser gång på gång, liv efter liv att utveckla din själ så att du tillslut blir upplyst nog och får komma "hem".
Att nå fullständig upplysning kan man omöjligt hinna med under endast en livstid, med enbart de förutsättningarna som ges under det livet.
Solstorm
Hoppas jag inte sabbar tråden om jag försöker vara lite lustig.

"Du ska få mitt gamla snapsglas när jag dör, om jag dör.
Du ska få mitt gamla snapsglas när jag dör, om jag dör.
När jag reser mig ur askan dricker jag direkt ur flaskan.
Du ska få mitt gamla snapsglas när jag dör, om jag dör."

Och nog har Gud skapat humorn också, tack och lov för det.

Grå
CITAT (Solstorm @ 14-03-2008, 14:52) *
Och nog har Gud skapat humorn också, tack och lov för det.

biggrin.gif
mamamaggan
Är det bara jag som inte tror att det är Gud som skapat oss utan vi som skapat Gud?

Att det är människan som skapat Gud och Djävulen som symboler för det " goda " resp det " onda " ? ( jmfr sagornas riddare och drakar ).

Drakarna " förtrycker" människorna , är onda , och riddarna befriar människorna från " ondskan " , är goda OCH får belöning för det . Belöningen är prinsessan och halva kungariket. Detsamma som makt och rikedom ?

Grå
CITAT (mamamaggan @ 14-03-2008, 15:15) *
Är det bara jag som inte tror att det är Gud som skapat oss utan vi som skapat Gud?

Är med på ditt tankesätt men vad har skapat oss då?
mamamaggan
CITAT (Grå @ 14-03-2008, 15:17) *
Är med på ditt tankesätt men vad har skapat oss då?

Evolutionen.
Grå
CITAT (mamamaggan @ 14-03-2008, 15:28) *
Evolutionen.

Och evolutionen kan inte vara ett redskap som Gud använder?

Eler rättare sagt - kan inte kraften bakom evolutionen vara de facto Gud?
Piccante
CITAT (Grå @ 14-03-2008, 10:27) *
Själv blir jag förbannad om det kommer en uppblåst kristen och ska skicka mig i helvetet, som ju faktiskt är den absolut värsta platsen den personen själv kan tänka sig, bara för att jag inte delar hans eller hennes filosofiska övertygelse.
Man kan inte tvinga eller hota någon annan att dela ens tro (och det menar jag inte att din polare gör) för precis som Siska säger så handlar det om en inre övertygelse, och den kommer inte med traditionen i släkten. Det måste nog upplevas.

Det var så jag menade. Det är motsägellse fullt att säga att jag är övertygad om att du kommer brinna i helvetet för dina synder men jag gillar dig ändå kram2.gif Tycker inte det är spec ödmjuk inställlning til landra för de delar in folk i rättroende och de som inte vet bättre och lever i synd.

CITAT (Grå @ 14-03-2008, 15:31) *
Och evolutionen kan inte vara ett redskap som Gud använder?

Eler rättare sagt - kan inte kraften bakom evolutionen vara de facto Gud?

Den frågeställningen går inte att bevisa men evolutionen klarar av att fortgå utan synlig inblandning av gudar, alltså är inte "gud" någo förutsttning för livet.
Grå
CITAT (Markus_H @ 14-03-2008, 15:36) *
Den frågeställningen går inte att bevisa men evolutionen klarar av att fortgå utan synlig inblandning av gudar, alltså är inte "gud" någo förutsttning för livet.

Om Gud ÄR livet?
Vem bestämmer i vilken form Gud ter sig?
Anic
Fast hon sa ju inte så, utan hon sa att hon tro att man hamnar i helvetet om man inte tror på gud, och då frågade jag om hon trodde att jag skulle hamna i helvete, vilket hon gör. Hon hade ju ljugit om hon svart nej. Hon sa inte att hon skulle skicka dit mig utan att gud skulle ge mig en resa till värmen.

Ungefär som att säga att lagar är bra och dem skall man inte bryta, för då skall man straffas. Men att gå mot röd gubbe är ju legitimt, men olagligt.

Hmm, förstår ni vad jag menar?
Fenja
Finns ingen lag som förbjuder någon att gå mot röd gubbe! Svårigheten att övervaka förbudet gjordes att det togs bort...
Mvh
Fenja
Piccante
CITAT (Fenja @ 14-03-2008, 15:59) *
Finns ingen lag som förbjuder någon att gå mot röd gubbe! Svårigheten att övervaka förbudet gjordes att det togs bort...
Mvh
Fenja

Intressant paralell ! Lagar har eg bara betydelse om folk följer dom. Som med att gå mot röd gubbe, eftersom folk var dåliga på att följa den klagen så blev den verkningslös. Man kan inte massarrestera folk för så ringa överträdelser därför blev det omöjligt att upprätthålla lagen. (OBS! jag uppmanar inte på något sätt att man ska sluta följa andra lagar för att få dem upphävda) men lagen måste vara praktiskt gångbar för att funka. Så är det väl med religion oxå. Det funakr inte att skrämma med himmel eller helvete, därför är väl stora delar av världen ganska sekulariserade idag. Kanske vore dags för religionerna att göra sig av med sina mndre fungerande lagar?
Magdis
CITAT (Markus_H @ 14-03-2008, 15:36) *
Det är motsägellse fullt att säga att jag är övertygad om att du kommer brinna i helvetet för dina synder men jag gillar dig ändå kram2.gif Tycker inte det är spec ödmjuk inställlning til landra för de delar in folk i rättroende och de som inte vet bättre och lever i synd.

Det är ju hennes tro, jag kan inte se det som att det är hon som dömer nån till helvetet. Den makten tror ingen kristen att den som person har.
Anic
CITAT (Fenja @ 14-03-2008, 15:59) *
Mvh
Fenja

Missade den ändringen, men principen är den samma.

CITAT (Markus_H @ 14-03-2008, 16:17) *
Så är det väl med religion oxå. Det funakr inte att skrämma med himmel eller helvete, därför är väl stora delar av världen ganska sekulariserade idag. Kanske vore dags för religionerna att göra sig av med sina mndre fungerande lagar?

Man kan också se det som att om guds kraft kommer från människor, så om vi inte tror, finns han inte.
Om man börjar ändra i religösa lagar, ändras religionen. Alltså är det människan som bestämmer över Gud?
Grå
CITAT (Anic @ 14-03-2008, 16:38) *
Missade den ändringen, men principen är den samma.
Man kan också se det som att om guds kraft kommer från människor, så om vi inte tror, finns han inte.
Om man börjar ändra i religösa lagar, ändras religionen. Alltså är det människan som bestämmer över Gud?

Nja...Gud måste ju inte nödvändigtvis komprimeras till en religionstext. Jag tycker inte att man ska ändra någonting, det förflutna måste finnas för att människan ska förstå nutiden - varför saker och ting ser ut som det gör.

Människan vill nog gärna tro att hon bestämmer över Gud och där begås nog de största misstagen oavsett trosinriktning.
Vi har det här med DNA t.ex - filosofernas sten, den förbjudna kunskapen. Vi tror att vi skapar liv och tror att vi är Gud, men jag skulle tro att vi har satt oss själva på pottkanten och klampat in i ett område som vi aldrig kommer att behärska och att frukterna av den nyfikenheten kommer att resultera i diverse mutationer av såväl stort som smått som kommer att ge oss många genetiska defekter och epidemier i framtiden.
Anic
CITAT (Grå @ 14-03-2008, 16:44) *
Nja...Gud måste ju inte nödvändigtvis komprimeras till en religionstext. Jag tycker inte att man ska ändra någonting, det förflutna måste finnas för att människan ska förstå nutiden - varför saker och ting ser ut som det gör.

Fast vem vet hur många gånger den redan ändras genom tiderna, för att passa just sin tid. Gamla, nya tetsamentet osv.
Om man nu tror helt och håller på skrifterna, blir det lite bekymmersamt, vad är nytt och vad är ursprungligt?
Grå
CITAT (Anic @ 14-03-2008, 16:52) *
Fast vem vet hur många gånger den redan ändras genom tiderna, för att passa just sin tid. Gamla, nya tetsamentet osv.
Om man nu tror helt och håller på skrifterna, blir det lite bekymmersamt, vad är nytt och vad är ursprungligt?

Frågar du en bokstavstroende så är ingenting ändrat, men det tror jag inte ett skit på. Bara det att Lillith - Adams första och bångstyriga hustru- helt sonika ströks ur texten för att hon inte passade in på hur en kvinna bör vara, tycker jag är ett nog så allvarligt övertramp.
Pirum
CITAT (Grå @ 14-03-2008, 08:36) *
Jag tror så här:

Allting är beroende av en motsats. Kvinnor existerar inte utan män, män existerar inte utan kvinnor, mörker existerar inte utan ljus, ljus existerar inte utan mörker, kallt existerar inte utan varm, varmt existerar inte utan kallt o.s.v, o.s.v i oändlighet.
<flera välskrivna rader klippta>

Jag vill bara inflika att de motsatsförhållanden du nämner inte bör inkludera kvinnor/män, kvinnor och män är inte varandras motsatser utan varandras komplement. Generellt sett. Går såklart att tänka sig andra varianter.

Om Gud finns i allt kan man lika gärna säga att Gud inte finns. Men, jag är för snuvig för att tänka närmare på det, kanske återkommer jag. Är nog mer agnostiker än ateist för övrigt.
Grå
CITAT (Pirum @ 14-03-2008, 17:18) *
Jag vill bara inflika att de motsatsförhållanden du nämner inte bör inkludera kvinnor/män, kvinnor och män är inte varandras motsatser utan varandras komplement. Generellt sett. Går såklart att tänka sig andra varianter.

Om Gud finns i allt kan man lika gärna säga att Gud inte finns. Men, jag är för snuvig för att tänka närmare på det, kanske återkommer jag. Är nog mer agnostiker än ateist för övrigt.

... ok...

Men du får gärna tala om för mig vad som händer med mänskligheten om endast det ena könet existerar..?

Piccante
CITAT (Pirum @ 14-03-2008, 17:18) *

a0a.gif förlåt att jag skrattar å dig men vilken skön kommentar! Den ska jag komma ihåg. "Jag är för snuvig för djupare tankar idag", har aldrig hört den motiveringen förut.
Aqvakul
CITAT (Markus_H @ 14-03-2008, 17:26) *
a0a.gif förlåt att jag skrattar å dig men vilken skön kommentar! Den ska jag komma ihåg. "Jag är för snuvig för djupare tankar idag", har aldrig hört den motiveringen förut.

Jag tyckte också att det var ett härligt, coolt uttryck. tummenupp.gif

Marcus - dina signaturbilder längst ner syns inte...... confused.gif
Grå
hmm... jag vet inte, men jag tolkar det som att han snutit ut hjärnan...? Vet inte om det är så coolt...
Bettis
Men så intressant läsning, har läst från första början tummenupp.gif
Aqvakul
CITAT (Grå @ 14-03-2008, 17:32) *
hmm... jag vet inte, men jag tolkar det som att han snutit ut hjärnan...? Vet inte om det är så coolt...

det var väl ändå en lite illvillig tolkning.... flirting.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon