Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Idegran, Kan den förväxlas
          ingrid fuxwall
          Inlägg 11-12-2007, 22:02
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

En bekant till mig, som har många hundar, blev förskräckt när någon påpekade för henne att det var en idegran hon hade i trädgården - den är ju giftig!

Därför rådfrågar jag Er, hon har bott i huset i minst 5 år men det har hittills aldrig varit röda bär på busken. Själv tror jag det är idegran och att den inte ger bär varje år - Vad tror Ni?

ingrid

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Fågelvägen
          Inlägg 16-03-2008, 22:49
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem nr: 4 889

Rådjuren är idisslare - har alltså 4 magar att ha ont i. Och de kan äta växter som är giftiga för människor och andra icke-idisslare. Jag har levt i tron att rådjuren nöjer sig med att feja hornen mot våra nyplanterade Taxusar.
          Hämndlystet kunde man önska att de får 4-dubbelt ont i magen om de också äter Taxus. Lilla Sibirien- vad arg man blir! crazy.gif

De klarröda bären på bl.a. Taxus 'Hicksii' är väl vad man är orolig för när det gäller barn. Men dessutom är växtsättet mindre vackert ("spretigt") än på t.ex. 'Hillii'.

Hos Plantagen är det oftast 'Hicksii' som säljs billigt. Hos Plantagen får man också se upp med felmärkta plantor, en gång hade en hel container med Rhododendron fel etiketter på.

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 07:23

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon