Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Irak under slöjan, svt 2 kl 20.00
          Netha
          Inlägg 16-03-2008, 19:13
          Länk hit: #1

Gäster

Sevärt ikväll!

Irak under slöjan

Efter invasionen i Irak för fem år sedan lovade USA att stärka kvinnans ställning i landet. Men det blev tvärtom. Diskrimineringen och våldet mot kvinnor har exploderat. Religiösa partier, med kvinnliga politiker i svarta slöjor, har makten i den av USA inrättade demokratin.

Se klipp och läs mer på filmens egen hemsida
          Som ensam svensk tv-journalist på plats i Bagdad har Folke Rydén under närmare fyra år följt två kvinnor mitt i en tragedi det talas tyst om.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Netha
          Inlägg 16-03-2008, 22:03
          Länk hit: #2

Gäster

Blev så chockad och ledsen när jag såg antalet dödade kvinnor under de senaste åren
          och att det nu gått bakåt i demokratihänséende. sad.gif
          Sedan så förstår jag också... litegrann ... den kvinnliga politiker som var för Sharialagar.
          Hon är uppvuxen och fostrad med dem och då tar det tid innan man ser att det finns en annan värld utanför.

Behöver bara gå ett par- tre meter till grannen mittemot ... de är Laestadianer, en av de strängare grenarna
          så förstår jag att allt, när det gäller religion, inte är så enkelt som jag vill tro. Tyvärr!:(

Citera
          Piccante
          Inlägg 16-03-2008, 22:22
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Netha @ 16-03-2008, 22:03) *
          Blev så chockad och ledsen när jag såg antalet dödade kvinnor under de senaste åren
          och att det nu gått bakåt i demokratihänséende. sad.gif
          Sedan så förstår jag också... litegrann ... den kvinnliga politiker som var för Sharialagar.
          Hon är uppvuxen och fostrad med dem och då tar det tid innan man ser att det finns en annan värld utanför.

Behöver bara gå ett par- tre meter till grannen mittemot ... de är Laestadianer, en av de strängare grenarna
          så förstår jag att allt, när det gäller religion, inte är så enkelt som jag vill tro. Tyvärr!:(

Mycket klokt skrivit! Det man ofta gör fel är att man dömer de djupt religiösa så lätt som "fanatiker". Men för de som är uppväxta så, så är det ju normalt. därmed inte sagt att sharialagar är bra men man måste förstå att i vissa situationer så lockar även fundamentalism. Lever man under sådana förhållande nså tror jag att man försöker hitta någon utväg och den kan vara religion för vissa för att överleva, något måste man ju sätta sitt hopp till.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          rahmat2
          Inlägg 16-03-2008, 22:30
          Länk hit: #4

Gäster

CITAT (Markus_H @ 16-03-2008, 22:22) *
          Mycket klokt skrivit! Det man ofta gör fel är att man dömer de djupt religiösa så lätt som "fanatiker". Men för de som är uppväxta så, så är det ju normalt. därmed inte sagt att sharialagar är bra men man måste förstå att i vissa situationer så lockar även fundamentalism. Lever man under sådana förhållande nså tror jag att man försöker hitta någon utväg och den kan vara religion för vissa för att överleva, något måste man ju sätta sitt hopp till.

Jag antar, Markus, att du inte röstar på Knutbykyrkans representanter för riksdagen. Hur kommer det sig att det är bra för Irak och inte för Sverige?

I Europa försöker några ha respekt mot östländer. Men det är respekt för felsaker. Bush tvingar inte sin dotter att bära slöja. Men han ser till att några från 1400 år sen väcks till liv i Irak. För det är för irakier, Eller hur?

Slutsatsen blir att folk i Irak är mindre värda än i USA och i Sverige.

Citera
          Piccante
          Inlägg 16-03-2008, 23:25
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (rahmat2 @ 16-03-2008, 22:30) *
          Jag antar, Markus, att du inte röstar på Knutbykyrkans representanter för riksdagen. Hur kommer det sig att det är bra för Irak och inte för Sverige?

I Europa försöker några ha respekt mot östländer. Men det är respekt för felsaker. Bush tvingar inte sin dotter att bära slöja. Men han ser till att några från 1400 år sen väcks till liv i Irak. För det är för irakier, Eller hur?

Slutsatsen blir att folk i Irak är mindre värda än i USA och i Sverige.

Jag har aldrig sagt att det är bra!!! Då missförstod du mig fullständigt. Jag menar att i den extrema situation som råder så dras människor oxå till det extrema. Jag vet att exilirakier som aldrig! bar slöja i Irak för at tde villle leva modernt bär slöja i Sverige därför att osäkerhet och rädsla gör att de vill hålla fast vid något som känns tryggt och vant. slöjan blir då en symbol för det traditionella. De söker en fast punkt i tillvaron. likaså tror jag att de som lever i kaoset i Irak kan se religionen som en utväg. Om de religiösa fanatikerna predikar välgång och lycka om de vänder sig mot gud så kommer vissa desperata falla för det budskapet för det som USA ger dom just nu är iaf inget bättre alternativ. Landet har ju raserats av 5 års inbördeskrig.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 09:40

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon