CITAT (Markus_H @ 16-03-2008, 23:25)

Jag har aldrig sagt att det är bra!!! Då missförstod du mig fullständigt. Jag menar att i den extrema situation som råder så dras människor oxå till det extrema. Jag vet att exilirakier som aldrig! bar slöja i Irak för at tde villle leva modernt bär slöja i Sverige därför att osäkerhet och rädsla gör att de vill hålla fast vid något som känns tryggt och vant. slöjan blir då en symbol för det traditionella. De söker en fast punkt i tillvaron. likaså tror jag att de som lever i kaoset i Irak kan se religionen som en utväg. Om de religiösa fanatikerna predikar välgång och lycka om de vänder sig mot gud så kommer vissa desperata falla för det budskapet för det som USA ger dom just nu är iaf inget bättre alternativ. Landet har ju raserats av 5 års inbördeskrig.
När man anföll Irak skulle man ha kunnat, vilket de gjorde, räknat ut att vid en rasering av den sociala och civila infrastrukturen blir det bara moske´n som är organiserade och kan styra. Mellan 1991, när Irak anföll Kuwait, fram till 2003 dog varje år 500.000 barn av svällt pgav embargo. Detta gjordes samtidigt som islamisterna i södra Irak organiserades av George Bush, far till denna Bush.
Hur Irak ser ut idag har varit planenligt och allt är i sin ordning, enligt de planer som olika institutioner,världsbanken etc, har för sådana kriser. En utbyggnad av det civila infrastrutur som behövdes i Irak kan eliminera de islamiska högerextremisterna väldigt snabbt. Frågan är vem är villig på att ställa upp på detta. Det var inte Maria Leissner ialla fall och inte hennes uppdraggivare heller enligt dokumentären.