Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Irak under slöjan, svt 2 kl 20.00
          Netha
          Inlägg 16-03-2008, 19:13
          Länk hit: #1

Gäster

Sevärt ikväll!

Irak under slöjan

Efter invasionen i Irak för fem år sedan lovade USA att stärka kvinnans ställning i landet. Men det blev tvärtom. Diskrimineringen och våldet mot kvinnor har exploderat. Religiösa partier, med kvinnliga politiker i svarta slöjor, har makten i den av USA inrättade demokratin.

Se klipp och läs mer på filmens egen hemsida
          Som ensam svensk tv-journalist på plats i Bagdad har Folke Rydén under närmare fyra år följt två kvinnor mitt i en tragedi det talas tyst om.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          rahmat2
          Inlägg 17-03-2008, 00:01
          Länk hit: #2

Gäster

Hur kunde jag få fel uppfattning från ditt inlägg. Det jag fattade var att situationen är svårt i Irak pga att folk vill ha Islam. Och enligt mig är Islam i världen Planterad/odlad. Det är inte människans val.
          Nu sägs det att islamisterna vann valen (parlament/premiärminister) i Irak. Men en annan islamistisk trupp vann ett vall i palestina, Hamas. Varför kunde man nej till Hamas men inte kan säga nej till shiamuslimerna i Irak?

Citera
          Piccante
          Inlägg 17-03-2008, 00:18
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (rahmat2 @ 17-03-2008, 00:01) *
          Hur kunde jag få fel uppfattning från ditt inlägg. Det jag fattade var att situationen är svårt i Irak pga att folk vill ha Islam. Och enligt mig är Islam i världen Planterad/odlad. Det är inte människans val.
          Nu sägs det att islamisterna vann valen (parlament/premiärminister) i Irak. Men en annan islamistisk trupp vann ett vall i palestina, Hamas. Varför kunde man nej till Hamas men inte kan säga nej till shiamuslimerna i Irak?

Jag menade inte att situationen är svår pga av islam , jag menar att när situationen är svår så väljer fler islam. Vissa människor väljer att jobba politiskt i demokratisk anda, vissa väljer religionen andra spränger sig själva, vissa fllyr från allt ihop..... alla har vi olika sätt att hantera situationer.

Felet i Irak är att USA behövde shiamuslimernas stöd (majoritet av befolkningen) för att störta Saddam. I hopp om folklig resning mot Saddam stöder man shia vilka av revanschlust slår tillbaka mot sunnimusllimerna (som de anser var privilegierade under Saddamstyret). Resultate blir att amerikanerna stödde religiösa ledare som de trodde kunde samla sina anhängare men istället så föll allt samman i sekteristiska strider mellan religioner, klaner, etniska grupper osv.... Nästan alla partier som bildades var religiösa och folket vågade inte annnat än att rösta inom sin religion. Shiamusllimerna har under tiden oxå fått stöd från Iran och de har dolda politiska motiv (vill öka Irans inflytande i regionen) så de gav mmilitärt stöd till de militanta shiiterna..

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-09-2025, 04:38

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon