Fosfor och järn kan finnas naturligt i vattnet. Mycket troligt att det var järn i gödningskulorna. Växterna behöver järn men en del gödningar innehåller för mycket i förhållande till andra näringsämnen. Lera innehåller också mycket järn, och man använder ju näckroslera.
Hornsäv är nog den växt som är bäst på att ta upp fosfor tror jag.
Om du inte har några fiskar så bildas det antagligen dåligt med nitrat. (Nitrat är en form av kväve, ska inte förväxlas med nitrit som är ytterligare en form av kväve). Då har du antagligen för mycket fosfor i förhållande till nitrat. Eftersom du inte har några fiskar i så skulle du kunna lägga i lite kalksaltpeter. Det är ju rent kväve. Egentligen är kaliumnitrat bättre men det är svårt att få tag på. Om du hade haft fiskar i så hade kalksaltpetern varit giftigt, men eftersom du inga har så skulle det kunna gå bra.
Men beroende på hur mycket järn och fosfor du har så riskerar du att få en ökad algtillväxt ända tills fosforn är förbrukad. Det är svårt att komma med idiotsäkra tips, det finns så många saker som spelar in.
Om jag hade varit i ditt ställe så hade jag köpt vattentester för fosfor (PO4) järn (FE) och nitrat (NO3). Du skulle kunna byta så mycket vatten som möjligt för att bli av med en del fosfor och järn. Mät igen när du har bytt vattnet. Därefter kan du lägga i LITE kalksaltpeter och mäta kontinuerligt så du håller nitrathalten uppe. Jag rekommenderar akvarietester av märket JBL.
Annars finns det ju uvljus som tar bort alger. En del tycker det är toppen, en del är mindre nöjda med det.
|