Några månader efter jag fick min whiplashskada träffade jag en kurator. För henne berättade jag bland annat att jag blivit totalt dum i huvudet, mindes absolut ingenting, tappade bort ord, eller kom i håg dem på finska och engelska men inte på svenska. Var tvungen att ha påminnelselappar om allt, vilket inte fungerade för att jag glömde kolla lapparna. Påminnelsefunktionen på min mobil blev min bästa vän. Klarade inte huvudräkning längre, en av mina starka sidor tidigare.
Kuratorn sa till mig att jag absolut inte hade blivit dum i huvudet. Min hjärna tyckte bara att det var viktigare att fajtas med smärtan än att minnas triviala saker som läkarbesök, telefonnummer etc. etc.
Alltså är det förmodligen samma för dig.
Jag har fortfarande problem med minnet, men har tränat upp den och hittat knep för att komma ihåg. Och att skriva lista även om jag bara ska handla tre saker.
De gånger jag inte skrivit lista har jag glömt en sak... Står i kassan och tänker "bröd, mjölk, tidningen.... nä, det är nåt mer, men vad???" Väl hemma säger gubben att jag glömt smöret. Köpte tidningen istället och visste att det inte stämde, men kunde inte komma i håg att det var smör istället jag skulle ha...
Huvudräkningen är inte lika lätt som förr, men numer skäms jag inte för att andvända fingrarna till hjälp.
Redigerat av Anma: 17-03-2008, 21:41