Hej Bassam: Jag har läst om en förklaring till att man förr beskar träd på vårvintern: trädgårdsmästarna hade mest tid då. I juli-augusti-september (JAS) fanns så mycket annat att göra i trädgården. Undantag från den regeln var körsbärs- och plommonträd. Men det är inte så många som håller sig med trädgårdsmästare nuförtiden.
Senare har man märkt att många träd mår bättre av att beskäras i JAS-månaderna, när deras häftiga vårtillväxt är över. Snittytorna läks bättre den tiden på året. Men också i JAS ska man välja torra, soliga dagar för att undvika svampangrepp i beskärningsytorna.
Vad jag tycker är svårt är att
1. man måste veta vad man har för träd!
2.
inte alla sorters träd ska behandlas lika
3. fast man lärt sig beskärningsprinciperna rent tekniskt, så finns det misshandlade, stympade, döende träd där grenarna inte växer som i boken. Då är det svårt att fatta beslut om hur snitten ska läggas.
4. råden om att lägga på trädbalsam på alla större snittytor har visat sig mindre lyckade - i själva verket sker övervallningen bättre utan balsam
För övrigt har jag själv haft mycket glädje av Cillas sansade råd. Så jag hoppas alla som är det minsta villrådiga, när de står med såg och sekatör i högsta hugg, läser först och kanske sågar lite mindre sedan.