Jag var långtidsjuksriven i två år. Det känndes hopplöst att komma tillbaka till arbetslivet. Försäkringskassan ville hör och häpna förtidspensionera mig. Jag vägrade.
Sedan fick jag lönebidragsplats. Men då förutsätts att man bara skall tjäna 13 500 på heltid. Den lönen hade jag svårt att leva på. Dessutom så tyckte jag att arbetgivaren utnyttjade mig. Jag var helt enkelt bara billig arbetskraft och arbetsmiljön var dålig. Jag bönade och bad att bli uppsagd. Arbetsgivaren talde då om för mig att jag skulle inte klara mig och att jag skulle vara tacksam osv.
Jag bröt mig loss ändå. Startade egen firma. Konstigt nog klarar jag mig alldeles utmärkt. Kostar inte samhälllet en massa pengar i lönebidrag heller.
Nu kan jag själv styra min arbetsmiljö, min arbettider och arbetsbelastningen. Jag väljer vem jag vill jobba med och livet känns riktigt bra. Inkomsten är högre också.
Vad jag vill ha sagt med det här? Tänk fritt och låt ingen påverka dig. Gör det som känns rätt i ryggmärgen.
Det är ungefär som när man skall göra ett nytt kök. Släng ut alltihopa och tänk fritt. Om man låter spisen och diskmaskinen stå kvar pga av fläkten och avloppets placering så kommer det nya köket att se precis likadant ut men med nya köksluckor.
Det krävs hundra ideér för att hitta en bra idé. Man måste låta tanken vandra rejält för att hitta den där hundrade guldkornet.
Låt aldrig någon i omgivningen sätta begränsingar för din eventuella revolution. Kör hårt. När jag var som sämst i ryggen och ständigt gick på kryckor så fanns det så mycket jag ville göra men alla sa att jag inte kunde så till slut trodde jag dom. Men jag hade en kompis. Hon sa så här.
Om det är en and som inte kan simma, inte flyga och inte gå, hur kommer den över floden till andra sidan när alla andra änder flyger iväg.
Jag funderade rejält och kom inte på någon lösning. Men Lena min kompis hon log lite underfundigt och sa: Jo du, den skiter i vad andra tror och så flyger den ändå.
Kör hårt, det finns så mycket inne i dig som är användbart. Du har mycket reservenergi som kommer att förnyas av sig själv om du kommer rätt i tillvaron. Det är ungefär som kärlek. Får man kärlek så har man mycket kärlek att ge. En förnyelsebar energikälla. Tillfredställelse är också en förnyelsebar energikälla.
Jag skickar lite framtidstro och energi till dig
Kvällshälsningar
Bettson