CITAT (mamamaggan @ 20-03-2008, 11:14)

Ja du Fridus , har så svårt att förstå folk som inte förstår att man också påverkar miljön för sina grannar när man tar ner en massa träd. Visst , det är deras träd men ................... Vekar nästan som de gjort det på pin kiv.
Vi har tagit ner en massa träd vid vår sommarstuga men har pratat med grannarna om hur och varför vi gör det. Man vill ju inte bli osams i onödan.
Det är inte utan att vi också känt det som om träden tagits, i alla fall så omgående, bara på pin kiv. För att visa var skåpet ska stå och att han minsann bestämmer själv. Det är nästan så vi ångrar att vi överhuvudtaget nämnde något om saken, eftersom de träd vi allra helst ville ha kvar avverkades omgående efter vår vädjan.
Vi hade uppskattat mycket om man i alla fall hade velat säga några ord till oss innan fällningen, nu när de visste hur kära träden var för oss. Det är med viss vanmakt och frustration, och stor sorg, som man bara kan stå där och se på när allt mejas med marken.
Det finns en viss ironi i situationen också. Kvar finns nu ett enda träd. En gammal murken björk som står bredvid vårat hus. Av alla träd på hans tomt var detta det enda som vi och tidigare grannen pratat om att ta ner, eftersom det finns en uppenbar risk att det kan falla över vårt hus.
Ironi nr 2: i somras tog det ett antal veckor innan de flyttade in i huset. Under tiden stod huset obevakat och trädgården oskött. Så när jag ändå var ute i vår trädgård och vattnade så dristade jag mig till att gå över och vattna deras rabatter och några andra växter så de inte skulle dö. I min enfald trodde jag de skulle uppskatta blomsterprakten. Döm av min/vår förvåning när de istället började med att gräva bort allt direkt efter inflyttningen.
Till saken hör också att hela tomten nu ser allt skräpigare ut, med grejer som ligger här och där. Fällt virke tas inte om hand osv. Trist!
CITAT (theseraphim @ 20-03-2008, 13:40)

förstår grannen med, man vill ju ha sin egen trädgård inte någon annans sen om den förra ägaren har hållt på i tjugo år med den spelar ingen roll, vill man inte ha det så bort med skiten. Man har ju en trädgård för sin egen skull och för sin egen smak inte för att andra skall beundra den.
Har vart med om liknande historia
Du får ursäkta theseraphim, men det du beskriver låter inte riktigt som vad vi står inför här.
Jovisst, har du helt rätt att man har sin trädgård för sin egen skull och smak, men här handlar det nog mest om att man inte vill ha något alls. Jag kan inte låta bli att ha lite svårt att förstå varför man väljer att flytta in i ett utpräglat trädgårdsområde när man inte uppskattar sådant och ämnar jämna allt med marken.
CITAT (Fågelvägen @ 20-03-2008, 12:32)

Enda trösten för er Fridus är väl att ni nu har mycket ljus för alla snabbväxande buskar och träd som ni kan plantera vid tomtgränsen. Poppel och hassel t.ex. växer väldigt snabbt. Er tomt kommer att bli en mysig, lummig kontrast till grannens kalhygge.
Tack för de uppmuntrande orden! Tyvärr ligger tomterna i en sådan riktning att detta inte alls kommer oss till gagn vad gäller ljus osv. Tvärtom är det här i dagsläget ett svårplanterat område.
Det underbara med trädgård och natur är ju att det är dynamiskt och levande och stadd i ständig förvandling. Men en sådan här drastisk förändring lär ta tid att vänja sig vid. Trots allt försöker vi hitta något positivt och funderar redan på hur vi ska kunna skapa förutsättningar för nyplantering!