Hej Engla, jag ska försöka mig på några ganska allmänna råd. Såjord - eller ev torv för surjordsväxter. Små frön sås ytligt, större frön ungefär lika djupt som fröets storlek. Tidpunkt beror till en del på hur du kan ta hand om det som gror. Så fort du ser groddar behövs extra ljus eller dagsljus i fönster. Så har du bra ljusförhållanden kan du så nu. Annars får du försöka räkna baklänges - det brukar stå på fröpåsar hur lång groningstid fröna har. Småplantor kan inte ställas ut innan risken för frost är borta. så om det tar ca 4 veckor för grodd, kan du så i slutet a april-början av maj. Järnnätterna brukar ju komma i början av juni. Såråd kan du också hitta på nätet, ex.vis Allt om trägårds forum med trädgårdslistor. Jag brukar göra så att jag sår och låter krukorna stå inne i rumstemperatur ca 4 veckor. Då kollar jag noga om något börjar sticka upp, då åker krukan fram i ljuset. Har inget hänt då kan jag pröva med att ställa ut sådden, täcka med fiberduk så det inte faller ner något annat i krukan. Finns det snö, öser jag på. Annars kan jag täcka med löv. Eller så gör jag tvärtom - ger undervärme till de som tjurar. Sen får man inte ge upp för tidigt. En del frön kan behöva mer än ett år på sig för att gro. Det har tagit mig flera år att komma fram till såmetoder som passar mig och mina förhållanden. Och så får du räkna med misstag - för fuktigt i krukorna, då får man sorgmyggor som äter upp rötterna för de små; mögel kan också ödelägga en sådd. Mössen kan äta upp fröna och använda krukorna till föraringsplats för sitt skafferi. Sådden får inte torka ut, särskilt inte om det börjat gro. Men den får inte heller vara för blöt så fröna ruttnar. Det här låter kanske krångligt, och lite pilligt är det MEN SÅ ROLIGT. När man ser de första groddarna är det ren lycka. Så lycka till med dina sådder. Du kommer säkert att få fler svar, så ta till dig det som du tycker passa dig. INGENTING ÄR 100 % enbart si eller så. Hälsar Eivor på Väddö som har hela huset fullt av krukor på alla upptänkliga ställen.
|