Hej Karl-Göran!
Kul att du vill delge dina beskärningsmetoder både i text och bild.
Jag tror inte att vi i landet kan förvänta oss samsyn i äppelträdsbeskärning, lika lite som vi kan förvänta oss det i skötsel av en trädgård.
Med olika typer av beskärning uppnår man så olika saker. Om man beskär för att trädet ska leva länge beskär man inte på samma sätt som om man vill minska trädets storlek, till exempel. Om man beskär för att få frisk frukt på starka grenar beskär man inte trädet i paraplyform. Man beskär på ett sätt om man vill ha mycket frukt och på ett annat för att få färre men större frukter. Och så vidare.
Många gånger saknas diskussionen i vad man vill uppnå med beskärningen. Många som beskär resonerar inte om beskärning i förhållande till vad man vill uppnå.
Och sedan är just detta med trädbeskärning så starkt mytomspunnet också. Jag skrev om detta en gång,
http://www.juniper.se/tradvard/artikel2.htm.
Jag tror att myterna om vad fruktträd behöver av oss människor har fått sådan spridning i och med att vi inte längre behöver frukten för vår överlevnad. Frukten är en pittoresk lyx i våra liv, och vi behöver inte lära oss hur vi får fram den i långlivade träd.
Gamla torparträd hos tidigare fattiga bönder är ofta beskurna med en sådan omsorg att man blir rörd. I de träden finner man också sällan fruktträdkräfta, rötskador från grova kapningar mm, och träden kan ge frukt i flera hundra år. I våra liv är 70 år ett långt liv för ett äppelträd.
Då bytte man erfarenheter i hushållningssällskap och i pomologiska föreningar. En fruktträdägare med några träd på sitt torp hade lika mycket kunskap som en yrkesodlare har idag. Idag läggs lite eller ingen tid på hur träden ska skötas. Vi behöver lägga mer tid på att lära oss hur datorerna fungerar för att vi ska överleva.
Synen på fruktträdsbeskärning i trädgårdarna styrs därför av estetiska ideal som inte har med trädens biologi eller trädens behov att göra. Om vi inte hade haft behov av bilen hade vi kanske aldrig bytt däck, olja eller tankat den, men däremot lackerat om den vid garageinfarten. Om den sen kunde gå eller inte hade spelat mindre roll.
Ditt träd har helt klart beskurits med omsorg och tanke på hur du vill att det ska reagera på beskärningen. Det ser ut som att du vill ha frukt och solbelyst sådan på starka grenar i ett långlivat träd. Du har styrt tillväxten med beskärningen en hel del och säkert mår ditt träd alldeles utmärkt.
Jag tänker också mycket på balans mellan olika åldrar i grenverket när jag beskär. I övrigt rättar jag mig mycket efter trädets kondition, vad det fått utstå tidigare, vilken och hur stark tillväxt det har, sjukdomar mm mm innan jag bestämmer mig för hur det ska beskäras. Jag skulle vilja säga att det jag utför med såg och sekatör i ett träd blir rätt olikt ett annat.
Kanske kan man jämföra med en husdoktor? Alla patienter med värk får inte samma behandling. Alla patienter med ont i huvudet får inte samma medicin. Några får piller, andra får råd om att minska stress och börja motionera...
Vissa äppelsorter ger sidogrenar snabbare på vatten- och långskott än andra. Då kortar jag inte in dem, utan gallrar mellan dem och väntar till dess att jag kan toppa över sidogren. Toppar man vatten- eller långskott för tidigt får man sidogrenar senare (efter flera år).
Andra äppelträd ger glest med sidogrenar och vill hellre skicka ut alltför långa långskott som blir klena. Då är det bäst att korta in lite för varje år.
Många träd har stress och en dominans av årsskott som vattenskott. Då gallrar jag lätt bland dessa första året, vanligt är att jag tar 1/3 av vattenskotten ända vid växtstället. Nästa år gallrar jag lika mycket till, och riktar ut de som givit sidogrenar genom att beskära i grenklyka så att utåtriktad sidogren blir kvar. Om dominansen av vattenskott är alltför stark väntar jag ett eller två år med att beskära alls.
Om inkortning av årsskott har jag börjat variera mer än jag gjorde tidigare. För femton år sedan kortade jag oftast in, sedan närapå aldrig men nu kortar jag in om jag ser att trädet tidigare haft tendens att ge slaniga grenar eller om de ändå givit sidogrenar. Ett träd med svag tillväxt behöver mer styrsel och inkortning än ett som växer med normala 30-40 cm per år.
generellt kan sägas att jag allra helst undviker att korta in och använder det som en nödåtgärd i det vuxna trädet. Kan man vänta på sidogrenar att korta in invid så vet man att trädet ger dem där de blir absolut bäst.