Jag har full förståelse för att det finns många anledningar till att man vill eller behöver ta ned träd. Men i det här fallet är det just det till synes meningslösa i det hela som gör det extra svårt att förstå. Det här huset och större delen av trädgården hade redan innan fällningen sol hela dagen, morgon-, middag- och kvällsol. Tomten ligger till stora delar upphöjd och var/är mycket exponerad. Mygg har vi inget problem med alls här och inga uppenbara andra olägenheter som kan härledas till träden. De tre träd vi allra helst ville ha kvar stod så nära vår gräns att mer än halva kronorna var över vår tomt. Krattning var inte ett problem men hade det varit det hade vi gärna erbjudit oss att hålla efter det hela åt dem. Alla de många träd han sorgligt nog har fällt i övrigt på sin tomt har vi inte sagt något om.
Vi har heller inte "tjatat" på honom. Vi har haft kontakt totalt två gånger. Första gången då vi gick över för att hälsa (bara över tomtgränsen, inte hem till dem) och träden kom upp under samtalets gång (frun var trevlig men han verkade inte uppskatta att vi tog kontakt). Andra gången då vi vädjade om att i alla fall låta granen vara kvar. Vi vill inte gärna ha så mycket mer kontakt med dem för vi upplever det nästan som om det är en aning hotfull stämning. Vi har varit lite rädda för att han kan drista sig till att sabotera något på vår tomt i anslutning till tomtgränsen. Så vi håller en låg profil.
En sak som slagit oss är att han kanske planerar ett bygge av något slag. Men den enda möjligheten för sådant blir då i direkt anslutning till oss utmed tomtgränsen, pga hans tomts beskaffenhet, och detta kommer att bli en så uppenbar olägenhet för oss att det kommer vi aldrig frivilligt att gå med på. En annan tanke var att han kanske tänkt höja upp marknivån vilket kommer att kräva marklov, och är något vi heller inte av samma skäl kan gå med på frivilligt.
Jag önskar att jag kunnat posta bilder på tomterna ni kunde få en bättre uppfattning om situationen och varför vi är så emot det. Men jag vill ju inte hänga ut grannen (och inte mig själv heller

om nu någon skulle läsa här och känna igen området.
Tack för all respons i tråden!
EDIT: tappade bort någa ord
Redigerat av Fridus: 22-03-2008, 17:40