Tack för era svar, det känns trevligt när någon gör en kommentar om det man har satt in..
Clivia..dina kommer lite senare, men när dom väl kommer, då har du en massa som blommar under låååång tid. Och det brukar du alltid brukar dela med dig av i form av härliga bilder..Att veta att det gläder dig att min caerula äntligen verkar ha kommit igång, det värmer mig
MariaS.. Det var bara roligt att du satte in en bild av din Edulis, jag har nämligen 2 samplanterade krukor =6 plantor i 3 krukor, men jag hade ingen aning om hur blommorna såg ut .. Dom är mindre än vad jag trodde att dom skulle vara..liten men naggande god.. Kan man äta frukten ?? Pollinerar du den själv, eller har du "naturlig" hjälp ?, och ha du den inne jämt? Det blev många frågor där
Flaxxs...Idag har vi haft runt 13 grader, men med en kall snålblåst som kan förstöra blad...åtminstonde Hibiskusens, men Passin vet jag ju inte hur den reagerar. Jag har den ute jämt , och den har inte tappat alla bladen, men det beror kanske på att jag inte har dragit ner så mycket på vattningen, och att den står mot en södervägg...Jag har gjort en liten gles stegaktig ställning som går ut från väggen och över hela balkongens kortsida, till räcket..Den kan man fälla ner mot golvet om man vill sola lite.. Det ser lite konstigt ut på väggen, för där ser man bara 2 kala stammar med något enstaka blad..Nu har det som tur är kommit ut ett par sticklingar från den kala stammen , Jag visste inte att dom föds från stället där ett blad har suttit..så det var ju tur att jag inte klippte ner den, som jag har gjort med Edulisen..,
Vi har hitintills haft en mild vinter, och min tempen någon natt har nog varit 3 vill jag minnas, annars runt 5-8, och på dagen min 9, och max har vi nog faktiskt haft 18 grader någon dag, men det normala har varit runt 13. Men...vinden har varit konstant i år...kylig dessutom, och den torkar ju ut blommorna på ett sätt man inte räknar med.
Nu har det blivit kallt på nytt, och på många ställen har det snöat ordentligt. Här i BCN fattas vatten, dom säger att det ska regna, och sen blir det bara ett par droppar..om regnet inte kommer har dom sagt att hushållen kan få börja ransonera i juni, Allt kommunalt har redan dragits in på det dom kan..otäck situation faktiskt..
Usch vad tråkigt med din Jacaranda...Jag är lite bekymrd över min, bladen har blivit gulaktiga, även dom nya som just har börjat komma, dom är ljusare än vad man ser på bilden..Jag hade faktiskt tagit bilden för att visa dig den , och samtidigt fråga hur din mår, men det blev alltså för sent.. Vad hände med den??
DSCN6287.JPG ( 58.37k )
Antal nedladdningar: 28