Wow, vilken skillnad på blomma...Clivia, din Edulis är ju underbart vacker, jag älskar nämligen dom där långa "skägg" trådarna en del Passis har.. Nu hoppas jag ännu starkare att åtminstonde någon av mina börjar växa igen, får på vintern har den bara tappat blad. Förra året blev varje blomma 1 dag,kanske pga värmen, men den som öppnade sig igår är fortfarande, i skrivande stund perfekt..så att det är svalare vid blommning är ju helt klart en fördel. Samma hände med Freesierna, dom har blommor som har hållt sig i över 1 månad, isf nån dryg vecka... Blomman MariaS har på bilden har jag sett på bild någonstans, men vet inte var, och tänkte inte då på vilke passi det gällde..
Flaxxs..Sen jag bor i BCN har det snöat ordentligt gånger, första gången tog snön kål på 2 nyinköpta stora och fina Ficus elasticas, plus 2 andra som jag inte kommer ihåg..Antgligen la jag ficusarna på minnet just för att jag just hade lagt ut en massa pengar på dom. Snön brände bladen, men roten blev ju inte angripen alls, pga att själva jorden inte hann frysa.. Andra gången var jag ute med stora plastade pappersdukar som jag la över dom som inte fick plats innanför markisen, och då klarade sig alla. Så markiserna borde jag nog veva ner om risken för snö i stan blir allvarlig..ser på nästa nyheter för att höra vad dom säger om riskerna Jacarandan ser inte alls bra ut..färgen är nästan brandgul, och den har aldrig haft den färgen, inte ens på hösten då den började tappa sina blad, för då blev dom gulaktiga, inte "grönorange" som nu. Dom stora bladen du ser har suttit kvar hela vintern, det är bara dom i toppen som är pytte nytillväxten. Jag har nästan intryck av att dom har blivit brända...Jag ska försöka ta en bättre bild, så att du ser färgen. Och ja, den är frösådd. Har en känsla av att grobarheten är liten, för av ca 20 frön blev det 1 planta.. Det sägs att växterna med många frön i sina kapslar är lite svåra att gro, och kapseln var verkligen proppad..Synd att det är så svårt att få tag på dom...kapslarna sitter ju så högt upp att man inte når dom ens med långa stänger. En väninna såg en kapsel på marken, det är därifrån min kom, så den låga grobarheten beror kanskepå att kapseln var gammal eller så..
--------------------
|