Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Anlägga kompost, hur går man bäst tillväga?
          ms Bråten
          Inlägg 15-03-2008, 17:11
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem nr: 14 577

Jag är helt novis vad gäller att kompostera och få bra matjord. Har någon tips? Känner att jag behöver en del kött på benen innan jag drar igång. T ex är det något man bör undvika att slänga på komposthögen? Och om jag börjar nu, hur länge dröjer det innan man har färdig jord att använda? confused.gif
          Är som sagt nybörjare men väldigt entusiastisk! Är också ny medlem här sen några dagar tillbaka.......Detta är jättekul tycker jag smiley_small_hug.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Anna-Karin Lundb...
          Inlägg 24-03-2008, 08:18
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 756
          Medlem nr: 14 406

Jag har en ganska ny kompost som består av två rätt stora fack, byggd i impregnerade träplankor. Inget avancerat, som en vanlig klassisk kompost, helt enkelt. Varje fack är knappt en kubik.
          Jag lägger "allt" från trädgården där, men inte löv eftersom jag har 22 stora ekar på tomten... Grenar som körts i kompostkvarnen går i, gräsklipp, rester från krukväxter och jordklumpar från sommarens urnor. Jag lägger i rens från kattlåda (med sågspånspellets), hundbajs från mina vovvar, rens från kaninhagen (kutterspån, halm och skit), allt köksavfall förutom köttben och fisk - men kaffesump, skal, frukt- och grönsaksrester, tepåsar utan snöre, nån servett åker med, äggskal och allt annat som jag tror kan bli jord.
          Först när komposten var ny så hände det inget, det var bara en kall, död hög. Den "startades" på sensommaren/hösten, så det var väl inte bästa årstiden, men jag blandade runt i högen och rätt som det var "tog det fyr" och sen dess har den varit igång. När första facket var fullt flyttade jag innehållet till det andra, men i och med det så blev det ännu mer fart så den nyflyttade högen som fyllt ett fack blev strax bara en drygt halvfullt fack, det behövde väl blandas i syre gissar jag. Året efter så var det färlig svart mylla och under tiden har jag fyllt det lediga facket igen. I vår ska jag läggga ut all färdig mylla på tomten och flytta det som ligger i det fulla facket till andra sidan och sen börja fylla med nytt igen.

Det här är min första kompost men det har gått jättebra. Jag är så nöjd när jag står där och gräver! Jag har läst här på forumet om vad som är bra och inte och inser att jag kanske lagt saker som inte är super (som jordklumpar från krukor) men eftersom det inte är stora mängder och allt blandas så verkar det gå bra ändå. Det ena kan göra komposten sur, det andra basisk, så det borde ju bli lagom med tiden.

När jag köpte tomten fanns en gigantisk "kompost" som innehöll ALLT (inkl tömda dasstunnor!) och det hade tidigare ägare försökt lägga på tomten. Där han lagt från denna kompost/sophög dog all växtlighet. Eftersom det var så mycket skräp i denna kompost ville jag inte sprida det på tomten utan packade i säckar och körde till sopstation - det var nog tur. Gud vet vad den innehöll!

--------------------
          Anna-Karin Lundberg
          Min trädgård är mitt rike!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-02-2026, 13:08

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon