CITAT (jannika @ 24-03-2008, 14:11)

.../om man t.ex planterar flera frön i ett såbrätten, så måste väl småplantorna planteras om innan karaktärsblad har kommit? annars virvlar ju rötterna omkring i jorden och är svåra att sära på. Eller?/...
Åsa har redan sagt det bra så jag kan bara hålla med och tillägga att...
Har man en bra såjord med grus, leca- eller perlitkulor i så brukar plantorna falla isär eller går att dela lätt när man tar upp dom ur sålådan. De flesta, men inte alla, plantor klarar av att rötterna skadas lite när man särar på dom. Det som kan vara värre är att man håller/klämmer på den lilla stjälken när man skolar om. Då stryper man dom. Så oroa dig inte för mycket att de står tätt just nu. I pyttekrukor brukar jag bara så ett max två frö i varje. Det här gäller lite större frön som tomat, chili, pelargon mfl. och sedan skola om i 9x9 eller 10x10 krukor.
Solrosorna skulle jag skola om till större krukor på en gång och sätta de lite djupare än tidigare. Kom ihåg att inte hålla i stjälken bara
Det hör till att vara förvirrad när man börjar med något nytt tycker jag och du kommer säkert att göra en massa misstag precis som mig och alla andra men också lyckas med en hel del som gör att det känns roligt att fortsätta. Blev en sådd misslyckad så är inte det hela världen och förhoppningsvis lärde man sig något
Och här på forumet finns det alltid någon att fråga om det inte går som man tänkt
/Ewa