jannika
jag vet att frågan redan ställts flera ggr, vilket visar på hur förvirrade vi nybörjare är! smile.gif

måste man vänta på karaktärsblad, eller kan man plantera om när man känner att det börjar bli trångt i krukan, där fler än en planta står?

om man t.ex planterar flera frön i ett såbrätten, så måste väl småplantorna planteras om innan karaktärsblad har kommit? annars virvlar ju rötterna omkring i jorden och är svåra att sära på. Eller?

jag har t.ex satt 4-5 tomater i en 4x4 kruka. jag fattar nu att det var lite tokigt och kommer inte att göra det fler gånger. smile.gif men nu måste jag ju sära de åt innan de växer till sig för mycket. väntar jag då på karaktärsblad blir det nog inte så bra... eller ska jag offra 3 av de 4 plantor som kommit upp?

ett annat exempel jag har är mina smultron som kommer upp pö om pö. jag har tagit upp några plantor och plantat om i egna krukor (där de itne trivs så bra...) men om jag skulle vänta på att de skulle växa till sig i såbrätten så flätar väl rötterna ihop sig? plus att frön ska stå varmt och mörkt och plantan svalt och ljust... hmmmm.... hur gör man då när itne alla frön kommit upp ännu??

snälla, hjälp en förvirrad nybörjare...
mirjam
kan ju berätta det jag gillar bäst betr tomatsådd- vet inte om det är att rekommendera men det funkar jättebra för mig. Att så i minidivhus från Nelson, ljusgröna utan gröna insatskrukor, (kostar mellan 39-49 kr) sår högst 10 st i såjord, ibland mindre pga plats under lysrören, sår inte alla tomater samtidigt. När de börjar komma upp lyfter jag lite locket åt sidan, vädrar ofta, kollar jämn fuktighet med duschflaskan. Om några frön drar iväg mer än andra så är det lätt ta göra en ruta med jord runt plantan (så jag inte stör rottillväxten alls) och få den till en annan låda, typ en sån som man fått mat i för hämtning där jag redan har mer såjord i botten och runt plantan efteråt, gäller ta det försiktigt.... :-) , den rymmer bra 2 st omskolade i tidigt skede med fortfarande såjord tills jag sedan när de fått karaktärsblad får blomjord i vanlig liten kruka. Blir förstås lite pyssel. Men jag månar om mina plantor, kostar Sungold 25 kr för 5 st frön så kostar jag på mig lite extra jobb. (Visserligen var det några fler frön än 5 som det stod på Impectas påse). Intresserad oxå jag hur smultron ska drivas upp. Jag har Blomstersmultron - kanske någon som vet vad som gäller för dessa, och om det är kört att det inte blivit lagt i jord förän för några dagar sen?
nina L
Det är så lätt att så för tätt. Jag skulle nog vänta tills plantorna får ett par blad innan jag skolar om. Men är det inte rariteter så kandu ta bort 3 och låta den finaste vara kvar. Tomater hinner du så igen om du vill ha flera plantor
rosita
Jag har också haft en massa pyssel med plantor fram och tillbaka. Nu har bestämt mig för ett sätt som verkar enklare: om man tar små krukor, 2/3 plantjord med 1/3 såjord ovanpå, sår fröet där och allt är klart. Man slipper omskola en gång, för plantan har ju bra jord underst i krukan, man kan flytta krukorna efterhand som fröna gror. Jag får för mig att jag har löst detta på ett enkelt sätt, men det är kanske något jag missat? Vad tror ni?
jannika
ja, jag lär få göra lite annorlunda nästa gång... men nu har jag detta att arbeta med... jag antar att 2 plantor per pyttekruka är ok? eller konkurrerar de ut varandra?

sen undrar jag över mina solrosor.. de grodde under de 3 dagar jag var bortrest under påsken. jag kom hem och de var 10-12 cm höga redan!! whoa!! VAD gör jag med dem?? samma, låter de vara och väntar karaktärsblad? de satte jag enskilda i torvbriketter, så kan jag sätta ner de i större krukor redan nu? behöver jag nämna att roten, än igen, vuxit sig igenom botten.... smile.gif
rosita
Jag har omskolat många plantor i vår innan de fick karaktärsblad. De står stilla ett tag efter, antagligen utvecklas deras rötter då, eller så är de bara lite chockade, men de får sina karaktärsblad så småningom. Det är kanske inte idealiskt att omskola för tidigt, men i nödfall funkar det. rolleyes.gif
Åsa, mälardalen zon 2
+Så himla känsliga är inte småplantorna det går utmärkt att vänta tills tomatplantorna 4st i en 4x4 kruka har fått karaktärsblad. Bara att tippa ur rotklumpen och dra isär plantorna, tomat är inte speciellt känsliga. (+många andra sommarblommor och dyl. klarar det utmärkt. På jobbet sitter ofta fröplantorna tätt i sålådorna, ibland kan det vara 100-200 fröplantor i en 30x20cm låda, alla elever klarar inte av att så glest, vi bara sliter itu dem, river bort de längsta rottrådarna då brukar man få kraftigt rotsystem och planterar dem i krukor i stort sett 100% överlever).
ewa zon 3
CITAT (jannika @ 24-03-2008, 14:11) *
.../om man t.ex planterar flera frön i ett såbrätten, så måste väl småplantorna planteras om innan karaktärsblad har kommit? annars virvlar ju rötterna omkring i jorden och är svåra att sära på. Eller?/...

Åsa har redan sagt det bra så jag kan bara hålla med och tillägga att...
Har man en bra såjord med grus, leca- eller perlitkulor i så brukar plantorna falla isär eller går att dela lätt när man tar upp dom ur sålådan. De flesta, men inte alla, plantor klarar av att rötterna skadas lite när man särar på dom. Det som kan vara värre är att man håller/klämmer på den lilla stjälken när man skolar om. Då stryper man dom. Så oroa dig inte för mycket att de står tätt just nu. I pyttekrukor brukar jag bara så ett max två frö i varje. Det här gäller lite större frön som tomat, chili, pelargon mfl. och sedan skola om i 9x9 eller 10x10 krukor.

Solrosorna skulle jag skola om till större krukor på en gång och sätta de lite djupare än tidigare. Kom ihåg att inte hålla i stjälken bara wink.gif

Det hör till att vara förvirrad när man börjar med något nytt tycker jag och du kommer säkert att göra en massa misstag precis som mig och alla andra men också lyckas med en hel del som gör att det känns roligt att fortsätta. Blev en sådd misslyckad så är inte det hela världen och förhoppningsvis lärde man sig något whist.gif

Och här på forumet finns det alltid någon att fråga om det inte går som man tänkt

/Ewa

jannika
ÅÅH! tack, tack tack!! blomma.gif

jag är så tacksam!! jag kommer skola om solrosorna, de står ju i torvbrickor så det är inget behov av att ta direkt i plantan. så det blir nog bra, och gräver ner den lite! låter bra!! smile.gif

sen har jag redan plantat om en del paprika, tomat, etc. som stod så fasansfullt tätt, och de har klarat sig hittills, det var väl en vecka sedan, så det bådar gott. smile.gif men resten låter jag vara tills de har fått karaktärsblad. inkl. luktärtorna om ajg förstått rätt, men sen ner i djup kruka får dem.

detta med att så för tätt, typ några hundra i ett såbrätten, känns igen... whistling.gif Åsa, zon 2, beskriver mig och mina smultron! haha!! men jag ska prova att låta resten stå. och ta fram lite i ljuset så de små plantor som kommer inte dör av uppgivelse. smile.gif

det jag gjorde när jag plantatde om var att inte ta i plantan utan nypa lite jord runt plantan och lyfte försiktigt. de flesta lever men är pytte-pytte och inte så glada... jag kanske kom åt dem iallafall...

tack igen!! nu har jag fått utrett en del frågetecken. men vi hörs säkert snart igen. det dyker upp frågor hela tiden!! haha!! crazy.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon