Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> träsk till damm, träsk till damm
          Norrskedika
          Inlägg 08-03-2004, 14:01
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 2 952

hej

Jag håller på att anlägga en trädgård på vår tomt mitt i skogen. Tyvärr har vi rätt mycket mygg och fästingar runt oss. detta beror till stor del på att det ligger träskmark precis vid huset ca 30X50 m.

Jag skulle därför tycka att det vore önskvärt om det i stället blev en öppen vattenyta där, som en stor naturlig damm, där vi kanske kan ha fisk eller andra insektsätande djur.

Finns någon med kunskap om detta ute på nätet?
          Hur gå till väga?

Lisa

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 10-03-2004, 15:44
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Att locka insektsätande djur (som småfåglar och grodor) mot myggen tror jag kan påverka en del, men annars är min erfarenhet att mygglarver och -ägg lever gott också i öppna, stillastående vatten. Det ställe på tomten hos mig som största myggsamlingen kommer ifrån är mina regnvattentunnor, och det ställe där flest mygglarver syns på ön är en liten insjö/damm med bräckt vatten. Mygglarver finns också i ett bräckt dike på ön. Det verkar som de kan föröka sig både i mer öppet vatten och i träskmarker.
          Här liten snutt om stickmyggan http://www.vattenriket.kristianstad.se/sma...yp/mygglarv.htm

Fästingar sägs ju vilja leva i fuktiga marker, men numera tycker jag att man finner dem överallt, i alla dess fyra levnadsstadier. Även på öppna gräsmattor kan man få ett gäng fästingnymfer uppklättrande på fötterna. En sak lärde jag mig genom läsning av en studie som beställdes av regeringen för några år sedan - fästingarna lever på liten yta. Ser man att ett gäng klättra upp på en på ett ställe kan man närapå vara säker på att fler finns där. Antingen sjappar man eller står kvar och plockar deras systrar när de kryper upp på tårna...

Hur man gör damm av ett träsk finns andra som vet mer om här.

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 18:24

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon