Ja, allt åker i komposten! Hemma hos föräldrarna hade vi kaniner och all dynga från dem kompostrades, så hund- och kattbajset har gått samma väg av bara farten. Kattsand är bara vanlig lera, men det kan bli en "klethög" om den läggs på ett ställe. Strös den ut i ett tunnt lager i komposten går det fint. Fast nu har katten sågspånspellets i lådan. Jag låter komposten ligga länge, så jag är inte rädd för "bajsbakterier" - men har heller inga grönsaksland.
Även om jag räfsar tomten på våren så blir det typ ett lastbilsflak med eklöv. Även om de så småningom multnar så tar det evigheter när det är så mycket. Jag har "naturtomt" men med klippt gräs på ca halva tomten - och räfsar där ihop de värsta lövhögarna på våren, lägger i säckar och kör till kommunens återvinningscentral - där finns ett fack för komposterbart. Jag vet inte hur många säckar det blir men jag tar sex säckar varje morgon på väg till jobbet i en vecka eller två. Massor blir det i alla fall. Förutom de 22 ekarna finns björkar, sälj, hassel, lönn, asp och rönn på tomten, men deras löv är så gott som nedbrutna när jag ska räfsa ihop dem på våren!
--------------------
Anna-Karin Lundberg Min trädgård är mitt rike!
|