CITAT (Ella @ 10-03-2004, 19:04)
Vet ni vad som händer när man får ström i sig. Dels så finns det ett ingångshål och ett utgångshhål. Om du håller i lampan med handen och samtidigt kommer åt elementet med foten. så kommer ingångshålet att vara handen och utgångshålet foten , eller omvänt.
Strömmen tar den lättaste vägen och det är genom våra blodkärl. På vägen från hand till fot (egentligen i de flesta situationer) kommer den att passera hjärtat. Hjärtat styrs av elektriska signaler!
Strömmen ger brännskador men eftersom man inte kan förutse exakt vilken väg eller vilka vägar den tar igenom kroppen kan man inte heller förutse skadorna. Elbrännskador har en förmåga att se ganska ofarliga ut men att sedan patienten bara plötsligt dör...
Jag har tidigare jobbat med brännskador... och därmed också med elbrännskador...
Var rädda om er!!!
Just det var rädda om er!!!
Jag var på kurs i i elsäkerhet och där berättade ledaren att man i Danmark (som tydligen är ett föregångsland) har gjort mycket undersökningar på detta.
Där har man tydligen kommit den slutsatsen att om man utsätts för strömgenomgång under en LÄNGRE tid kan man få neurologiska skador för resten av livet!!!!.........
Jag kunde givetvis inte låta bli att fråga om hur långt var "LÄNGRE tid" ??
Läraren var tydligen beredd på detta och svarade blixtsnabbt:
Mer än EN sekund!!!!!
Men jag vill ochså förtydliga ELLAs inlägg:
ALL ström genom kroppen är givetvis inte farlig.... hela kroppen och hjärnan kommunicerar med spänningar och strömmar.
Det är när strömmen blir för stor som den är farlig. Allt under 2mA (2 milliampere) anses vara helt ofarligt och runt 10mA börjar kroppen att reagera . 30mA eller mer anses vara dödligt om den passerar hjärtat under längre tid.
En jordfelsbrytare för bostäder (det finns olika typer) bryter vid MAX 30mA på MINDRE än 20mS (millisekunder)
De flesta brännskador som uppstår vid en el-olycka är INTE p.g.a. att strömmen har passerat genom kroppen utan sådana "ljusbågar" som uppkommer vid kortslutning. (Den "blixt" man kan se om man råkar komma emot med en skruvmejsel tex.)
Så : TA DET VARLIGT!!!! INGA EGNA EXPERIMENT !!!!
jo jag glömde säga att en 60W 230V drar ca 0,26A (260mA) ..... jämför det med 30mA.....