Hej Åke,
Hur trädens rötter ympar sig samman är en fascinerande historia, men den kan vi ta en annan gång. Det är sant att de inte ympar sig hur som helst. (Träd gör sällan något hur som helst...

hundra miljoner års utveckling, du vet). Hur ett träd överlever ett annat som ringbarkas om de har sammanympade rötter, beror helt på hur beroende det gjort sig av det träd som ringbarkas.
Mychorrizasvampar är livsavgörande för träden i deras rotmiljöer och de delar dem friskt, liksom gynnar och kämpar om dem. Liksom de delar och slåss om näring, mikroorganismer och annat som både lever vid och i deras rotsystem.
Kanske kan man dra en parallell med hur vi människor delar på luften vi inandas. Jag tar in 20% av syret jag andas, släpper ut resten som en annan kan ta... Om den andra röker får jag in det också. Om jag sedan får cancer eller inte liksom rökaren, beror på en massa faktorer.
Ett träd som man dödar genom förgiftning påverkar andra med rötter i samma rotmiljö. Så långt tror jag även du och jag kan komma överens.