Hej Karl-Göran!
CITAT
Men nog är det väl så att, även om man inte som förr i tiden är beroende av en god äppelskörd, så vill väl ändå de flesta av oss ha träd som ger en lagom stor skörd och äpplen av god kvalitet.
Det finns alla möjliga varianter, alla möjliga skäl till att trädgårdsägare behåller sina fruktträd. Det är vanligt att man ser problem med sina gamla fröstammar pga storleken. Att man tycker det är genant att man inte klarar att ta hand om frukten och att det är jobbigt att samla fallfrukt till komposten.
Numera tar jag bara nya jobb där ägarna bryr sig om friskhet och livslängd på sina träd och/eller frukten. I enstaka fall tar jag mig an reduceringar när jag tycker träden är för värdefulla för att tas ned. Det finns många beskärare som gärna tar sig an trädägare med andra intressen!
CITAT
Sen låter det naturligtvis intressant och är säkerligen helt riktigt att olika äppelsorter växer på lite olika sätt och då också svarar olika på beskärning.
Istället för att lista (jag har ingen sådan skriven) olika sorter - man behöver inte vara superproffs för att gissa sig till hur träden kommer att svara. Jag har skrivit om detta på olika sidor av min sajt. Mankan sammanfatta det som att 1. lär dig se
vad ditt träd behöver, 2. när du gjort en helhetsbild som avgör om du ska beskära eller göra annat som att gröngödsla eller sjukdomsbehandla, låt diagnosen bestämma vilken säsong du ska beskära, vilka åldrar i grenverket du ska gallra mer än andra, var det finns mekaniska problem i trädet (fläkrisk, framtida skav etc) mm, 3) gå runt trädet på håll och upp högst i kronan och spana in hur trädet svarat på tidigare beskärningar och vad det därmed brottas med, 4) som sista innan du tar till sekatör och såg - spana in hur trädets fruktanlag kommer. På fruktskott, sporre eller fruktspjut? På korta, långa fruktgrenar? Långt in eller bara långt ut? Om du vet att trädet bär stora frukter, beskär så att grenarna tål de många kilo som frukten kommer att tynga...
Man behöver inte ens veta vilken sort det är för att göra diagnos och bestämma vad man ska göra. Man tittar på trädet och för varje år förstår man förhoppsningsvis lite bättre varför det svarar som det gör.
Men om man vet - Åkerö, Ingrid Marie, Coxsorterna bl a är känsliga för kräfta. Beskär på sensommaren. Signe Tillish får nästan alltid skorv - det brukar man också se eftersom den på tillish går på på grenarna - glesa ur mer än i andra. Filippa: All inkortning reducerar frukten till noll eftersom trädet bär frukt längst ut på fruktskott eller -spjut (men det ser man även om det inte vet att det är ett Filippa). Oranie, Transparente Blanche - glesa bland ringsporrarna om ägarna inte kommer att kartgallra så att de slipper monilian, fruktmöglet, som annars kan smitta hela fruktskörden. Lobo, Katja - unga träd har stark tendens att tidigt satsa på horisontella grenar so blir alltför tidigt fruktbärande och därmed alltför klena ochlångsamväxande - beskär på vårvintern för att stimulera vedtillväxt och skär in över uppåtriktade knoppar. (Men det ser man utan att veta sorten också.) Sorter med frukt endast på ringsporre - beskär med glatta kläder eftersom man annars lätt bryter av fruktanlagen... osv.
Så här kan man hålla på i evigheter.
Känner man sig osäker tar man bara bort som är det viktigaste: Döda grenar. Och sedan kan man spana in sitt vuxna träd utan beskärning medan man lär sig och kommer fram till vad man själv vill, och vad trädet vill.
Familjeträd har diskuterats många gånger här och jag skrev om dem nyligen. Ja, de blir närapå alltid ojämna och får också av flera andra skäl korta liv.