Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> HJÄLP! TOTALROOKIE vill ha tips, Växter inglasad balkong. Hur och när?
          ashe10
          Inlägg 12-02-2008, 10:00
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 21
          Medlem nr: 10 793

Hej!

Jag är helt blåbär med allt vad trädgård och växter heter. Men har nu i vinter röjt upp på balkongen som är inglasad (har tidigare mest fungerat som förvaringsutrymme) och är fast besluten om att göra det nya utrymmet till ett härligt växtparadis i sommar. Men jag vet INGET. När ska man börja? Vilka växter ska man ha, och vilka är lättskötta? Vad kan man odla? Tänkte ha 2 stora balkonglådor och kanske några större krukor. Snälla ge mig tips om hur jag kommer igång och vad jag ska ha för växter som en oerfaren kan klara och som står sig hela sommaren. Vill gärna ha många vackra ljuvligt DOFTANDE växter och kanske lite sånt man kan använda och äta också. Bor i Västernorrland.

//Supernybörjaren

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          ewa zon 3
          Inlägg 12-02-2008, 12:01
          Länk hit: #2

Gäster

Välkommen till Odla och vad roligt att det ska bli odling på balkongen istället för förvaring. tummenupp.gif
          För att kunna svara dig bättre så kan du väl skriva vilket läge balkongen, söder, norr.......
          Ligger den i full gassande sol större delen av dagen så påverkar det växtvalet till skillnad från om den ligger mycket skuggigt.
          En annan sak är om du kan ordna med regelbunden vattning även under tex semester. Stora odlingskärl gör att växterna klarar sig längre men inte flera veckor utan vatten.
          Sen är det väl bara fantasin som kan sätta stopp. Ex på en härligt doftande växt som passar i kruka är Heliotrop
          Heliotropium arborescens

/Ewa

Citera
          ashe10
          Inlägg 12-02-2008, 13:21
          Länk hit: #3

Medlem

CITAT (ewa zon 3 @ 12-02-2008, 12:01) *
          Välkommen till Odla och vad roligt att det ska bli odling på balkongen istället för förvaring. tummenupp.gif
          För att kunna svara dig bättre så kan du väl skriva vilket läge balkongen, söder, norr.......
          Ligger den i full gassande sol större delen av dagen så påverkar det växtvalet till skillnad från om den ligger mycket skuggigt.
          En annan sak är om du kan ordna med regelbunden vattning även under tex semester. Stora odlingskärl gör att växterna klarar sig längre men inte flera veckor utan vatten.
          Sen är det väl bara fantasin som kan sätta stopp. Ex på en härligt doftande växt som passar i kruka är Heliotrop
          Heliotropium arborescens

/Ewa

Åh tack. Ska kolla upp den på en gång. Jag har ballkong i söderläge på 4:e våningen.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 12-02-2008, 14:09
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (ashe10 @ 12-02-2008, 13:21) *
          Åh tack. Ska kolla upp den på en gång. Jag har ballkong i söderläge på 4:e våningen.

hur kallt är där på vintern ??

och hur varmt är där på sommaren ??

hur är det med vädring och luftning där ??

Citera
          ashe10
          Inlägg 12-02-2008, 15:53
          Länk hit: #5

Medlem

CITAT (flaxss @ 12-02-2008, 14:09) *
          hur kallt är där på vintern ??

och hur varmt är där på sommaren ??

hur är det med vädring och luftning där ??

Sollefteå ligger i Västernorrland. Kallt på vintern upp till 25 minus, ingen uppvärmd balkong men den är som sagt inglasad så det blir ju lite varmare eftersom det är vindstilla. Sommaren är ju lite kortare men normal värme ute och eftersom balkongen är söderläge och i princip har sol hela dagen så blir ju balkongen ganska varm. Men du kanske menar mer specifikt *skrattar* en riktig odlare kanske tar tempen på luften under de olika årstiderna. Sollefteå ligger i inlandet och har nog ingen hög luftfuktighet skulle jag gissa.

Mitt problem lite är när man ska börja också. Börjar man greja med fröna långt innan de planteras i kruka/ låda?

Tack för alla svar! Det är så härligt med en positiv websida där man verkligen får hjälp utan suck och stön. Trädgårdsfolk verkar vara bra folk wink.gif

Citera
          twentyplenty
          Inlägg 26-03-2008, 00:53
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem nr: 13 881

Hej!

Jag är, liksom du, helt ny i växtvärlden. Intresset är jättehögt och jag flyttar till en lägenhet med inglasad balkong i söderläge i november. Tills dess får jag stå ut med ett akvarium jag köpt med två lysrör ovanför.

Hur som helst tänkte jag att du kan få ta del av vad jag planerat och köpt och kanske kan det vara något du tycker verkar passande.

Först så köpte jag frön till tomat, chili, citrusträd, timjan, oregano, rosmarin, timjan och basilika. Utöver det köpte jag även frön till mimosa pudica (mycket rolig växt som jag absolut tycker att du ska ha. Den är lättodlad och jätterolig. Sök på youtube på mimosa sensitiva så får du se varför om du inte redan har koll på vad det är för växt), benjaminfikus, parasollväxt (tror jag den hette, finns på impecta.se), passionsblomma (fin klätterväxt), drakblodsträd och oleander. Alla är sådda och jag har fått skott i de flesta småkrukor. Drakblodsträdet har dock grotidpå 30-300 dagar (om jag minns rätt) så jag väntar ivrigt på de första skotten. (drakblodsträd och benjaminfikus vill ha grotemperatur på 28-32 grader så man vill gärna ha dem nånstans där det är varmare än vanlig rumstemperatur.

Utöver dessa frön har jag köpt färdiga plantor av yuccapalm, gullrankor (en mörkare och en ljusare), olivträd, fittonia och hjärta på snöre. Jag gillar gullrankor och hjärta på snöre. Det är fina växter som är tämligen lättskötta och förhållandevis snabbväxande så det är kul att se hur de blir större och större hela tiden.

Om du inte vet riktigt vad du är ute efter kan du göra som jag, surfa runt på impecta.se och se vad som finns där. Där finns bilder på de flesta växter som de säljer frön till. De har även bra beskrivning om hur sådd bäst utförs och fröerna kommer ganska snabbt. 1½ vecka tog det för mig efter beställning att få hem det i brevlådan

Hoppas att något av allt dravvel jag skrivit var till inspiration. Det har redan sagts men välkommen till växtvärlden och jag hoppas att det går bra för dig. Själv är jag nervös som sjutton för att se hur det ska gå för alla mina plantor nu. Man får frön så det räcker och blir över i de flesta fall så du kan ju även passa på att ge bort blommor till vänner och bekanta. Mimosorna brukar vara populära gåvor eftersom växten besitter märkliga egenskaper smile.gif

Lycka till =)

Redigerat av twentyplenty: 26-03-2008, 00:54

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-09-2025, 03:20

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon