Jag tycker inte att man ska behovspröva. Bland annat för att det inte ska bli ett "fattigbidrag" som man ska få ta emot med mössan i hand (det var sådana argument som anfördes när det infördes åtminstone), det andra argumentet är att om man menar allvar med att "alla barn är lika värda" så ska också samma bidrag utgå för alla barn. Dvs inte flerbarnsbonus eller annat heller. Jag vet inte hur det är nu, men kanske kan man göra så att när barnet fyllt 15 så tilldelas bidraget istället barnet (automatiskt alltså), inte de vuxna.
Dock, eftersom vi nu har ett system där högavlönade, och sannolikt därmed rika, personer får mer pengar för att vara hemma med sina barn så har vi inte idag ett system där "alla barn är lika värda". Så jag förstår att frågan tas upp.
Men det enda rimliga, om "alla barn är lika värda", är att alla får samma barnbidrag och samma föräldrapenning.
Visst, "värde" kan inte alltid mätas med pengar, men just för att slippa att staten i vårt genomkommersialiserade samhälle redan vid födseln delar upp barnen i A- och B-lag så är det viktigt att markera att det från statens sida utgår samma ersättning till alla, utan krusiduller. Inga prislappar eller andra ekonomiska värderingar på barnen.
(Fattiga familjer kan istället få stöd via bostadsbidrag, eller vad för andra behov som nu kan föreligga)
Redigerat av Pirum: 26-03-2008, 17:01
--------------------
zon2.5
|