|
Full version: Barnbidraget
aanderss
26-03-2008, 11:48
skall barnbidraget behövsprövas så att rika personer inte får de?
CITAT (aanderss @ 26-03-2008, 11:48)  skall barnbidraget behövsprövas så att rika personer inte får de? Var ska man dra gränsen för "rik"?
Chamomille
26-03-2008, 12:02
Ja, ere vid 240 000 som det var på förslag så har jag definitivt bestämt mig för att inte skaffa barn.
Varför skall inte alla få barnbidrag, rika betalar väl också skatten som går till barnbidragen?
Felicia
26-03-2008, 12:05
jag tycker det borde vara behovsprövat men frågan är ju vilken gräns det ska vara. De barnbidrag jag själv fått för mina barn har gått åt hela tiden till mat, kläder osv men så hör man många som lagt in pengarna på barnens konton istället och då tycker jag inte man behöver pengarna.
Det verkar meningslöst att tjäna pengar, om man skall få sämre villkor än den som tjänar mindre och ändå måste bidra med mer skatt?
Jag tycker det är en bra idé. Det bästa vore om de fattigaste familjerna får mer och de allra rikaste mindre eller ingenting. Varför ska man få ett bidrag som man bara lägger på pengahögen bara för att man har barn? I vissa familjer jobbar ju båda föräldrarna och tjänar en hög lön. De ensamstående föräldrarna borde få mer istället.
aanderss
26-03-2008, 12:38
jag är kluven i frågan
Jag tycker att barnbidraget skall behovsprövas........men var drar man gränsen......det är ingen lätt fråga.
Det känns inte rättvist att i en familj har man inte råd med nya skor till barnen, inte råd att åka med på utflykter eller råd med fritidssysselsättningar och en annan familj sätter in hela barnbidraget på banken.
*Stintan*
26-03-2008, 12:49
Jag tycker som Alba
Aqvakul
26-03-2008, 12:58
Politiskt hokuspokus!- Barnbidraget ges för att omfördela pengar till barnfamiljer, vilka som grupp är ekonomiskt svaga
- Barnbidraget är generellt, vilket ger det status av rättighet
- Barnbidraget är mkt billigt att administrera
Det låter bestickande att, som Maud Olofsson nu hävdar, behovspröva barnbidraget. Idén kommer upp med jämna mellanrum. Faktum kvarstår att det knappast finns något bättre system än det nuvarande. Behovsprövningen kostar både i form av administration och kontroller, vilket äter upp den lilla vinsten att inte ge barnbidrag till gruppen "rika". Alternativa former för stöd av barnfamiljer, av typ sänkt matmoms som Centern gärna förordar (gynnar lantbrukarna), är inte alls lika effektiva allokeringsmedel.
Gunilla T
26-03-2008, 13:09
CITAT (Aqvakul @ 26-03-2008, 12:58)  Politiskt hokuspokus!- Barnbidraget ges för att omfördela pengar till barnfamiljer, vilka som grupp är ekonomiskt svaga
- Barnbidraget är generellt, vilket ger det status av rättighet
- Barnbidraget är mkt billigt att administrera
Det låter bestickande att, som Maud Olofsson nu hävdar, behovspröva barnbidraget. Idén kommer upp med jämna mellanrum. Faktum kvarstår att det knappast finns något bättre system än det nuvarande. Behovsprövningen kostar både i form av administration och kontroller, vilket äter upp den lilla vinsten att inte ge barnbidrag till gruppen "rika". Alternativa former för stöd av barnfamiljer, av typ sänkt matmoms som Centern gärna förordar (gynnar lantbrukarna), är inte alls lika effektiva allokeringsmedel. Så klok du är Aqvakul!! Spontant är det lätt att köpa förslaget men om man reflekterar lite grann såå... Ingen har sagt att barnbidraget skall höjas till de som blir berättigade - som Aqvakul säger blir det förmodligen ingen vinst till staten. Skall vi i framtiden ha barn och bidragsbarn??
Jag tjänar rätt bra och om jag hade varit gift med min sambo och vi hade haft barn tillsammans så skulle vi nog kallats "rika", eller åtminstone högre medelinkomsstagare. Men nu är vi inte gifta och han har en egen gård att sköta och bekosta, så min inkomst ska räcka till boendekostnader och mat till hela familjen d.v.s 4 personer, plus att det ska räcka till resekostnader till jobbet, hygienartiklar och mycket annat. Nöjen och husdjur räknar jag inte in i detta, då det är saker man kan göra sig av med om det skulle knipa. Barnbidrag mottages tacksamt.
CITAT (Gunilla T @ 26-03-2008, 13:09)  Skall vi i framtiden ha barn och bidragsbarn?? Just det, ska vi det?Det finns ju idag bostadsbidrag som är inkomstprövat.
Chamomille
26-03-2008, 13:17
Det finns verkligen mycket saker jag måste göra mig av med för att ha "råd" med barn. Såsom huset, bil och datorn t.ex. Jag tänker inte skaffa barn och leva på grankottar. Fast flyttar jag till en husvagn i skogen, eller en etta någonstanns där det är billigt så...
Gunilla T
26-03-2008, 13:35
CITAT (Malvia @ 26-03-2008, 13:12)  Just det, ska vi det?
Det finns ju idag bostadsbidrag som är inkomstprövat. Javisst - men det är inte lika tydligt knutet till enskilda barn och inte stigmatiserande på samma sätt . Behöver ju inte bli utpekande heller men mycket tråkigt om det skulle få en sådan effekt. Den generella välfärden bör vi värna om - alla som betalar skatt bör känna att de får något tillbaka. Förstår inte riktigt centerns utspel - dethär motsäger i högsta grad de dom tidigare hävdat, att bidragen inte främjar arbete. Här får man ju en marginaleffekt där inte lönar sig att gå upp i arbetstid. Nu finns ingen majoritet för detta så det blir inget av det iaf men mycket märkligt utspel. Vad är skälet?? Inga mer pengar till staten, inte höjda bidrag till de som skulle vara berättigade till barnbidraget. Rättvisa? Hmmm...
Bra att det här med behovspröva barnbidraget lyfts fram.Varför ska höginkomsttagare ta emot bidrag av staten, fördela pengarna i stället till låginkomsttagarna. Men 240.000 är lite lågt minst 340.000 en mera rimlig nivå.Men som sagts tidigare så finns det ingen majoritet för förslaget så det lär väl inte bli aktuellt.
CITAT (Vippan @ 26-03-2008, 14:12)  Bra att det här med behovspröva barnbidraget lyfts fram.Varför ska höginkomsttagare ta emot bidrag av staten, fördela pengarna i stället till låginkomsttagarna. Men 240.000 är lite lågt minst 340.000 en mera rimlig nivå.Men som sagts tidigare så finns det ingen majoritet för förslaget så det lär väl inte bli aktuellt. Varför skall man som höginkomsttagare bosätta sig i sverige om man bara måste betala men inget få? Vart tror ni pengar kommer ifrån? Är det inte alla som betalar skatt som bidrar, hög som låg? Varför skulle de som tjänar mindre vara mer värda? Känns väldigt likt Robin Hood.
Gränsen till rikedom går alltid strax över ens egen inkomst... hmmm...
Man kan väl lika väl säga att alla som har råd att åka på semester, gå på bio, eller överhuvudtaget köpa något som inte är absolut nödvändigt, kan avstå från bidrag helt.
Det här ointressant eftersom frågan är politiskt stendöd, ett enda mycket litet parti kanske är intresserade av det.
CITAT (KURT @ 26-03-2008, 14:26)  Det här ointressant eftersom frågan är politiskt stendöd, ett enda mycket litet parti kanske är intresserade av det. Absolut, löjligt att ta upp frågan. Fast all uppmärksamhet är bra säger dom.
Många är ju emot bidragssamhället men barnbidraget går hem i alla läger...........
Sen får vi väl mer än barnbidrag tillbaka för våra inbetalda skattepengar eller......
160kvm stort hus
26-03-2008, 14:51
håller helt med anic....
skogstroll
26-03-2008, 15:01
Många andra bidrag är väl inkomstprövade på ett eller annat sätt? Man kan ju nästan höra på ordet "bidrag" att det ska gå till dem som behöver.
rahmat2
26-03-2008, 15:04
Regeringen är mest känd för att agera som Hobin Rood, alltså motsatsen till Robin Hood. Hittills har de bara tagit från arbetslösa och sjukskrivna för att behaga de mest välbärgade.
Nu har vi rätten att fråga oss, varför kommer ett sådant förslag? En idé är att lägga det svenska sanhället på det amrikanska samhället och rita av. Det system och den välfärd som man har i USA är en som eftersträvas av en av regeringspartierna.
Eva i Skåne
26-03-2008, 15:09
Visst har det retat mig när jag hört om klasskompisar till mina barn vars föräldrar sparat hela barnbidraget och barnen skrutit med hur mycket pengar dom har på banken. Till mina fyra barn har barnbidraget alltid varit ett välkommet tillskott, det som gjort att allt inte alltid behövt vara minimalt men att sätta en gräns är alltför svårt och skulle det då inte ens spara pengar till staten så verkar det som ett slag i luften. Sen undrar jag över det föreslagna taket på 240.000 om året  Ska det vara för en familj? Det är väl vad många heltidsarbetande tjänar utan att vara direkt överbetalda? Nej, centerpartiet är ute och reser (som vanligt). Ett behovsprövat extra barnbidrag till de som har det sämst istället och sen får väl de som har råd att spara det allmänna till sina barn fortsätta göra det. Trots allt rör det inte sig om så jättemånga. Allmänt barnbidrag kom väl en gång till för att minska skillnaderna mellan rika och fattiga barn. Vi ska väl inte gå bakåt i utvecklingen? Bara fattiga barn får gratis skolmat, helst ska dom ha en bricka om halsen som talar om det också... Är det nån som vill återinföra det också? NÄÄÄÄÄÄ
160kvm stort hus
26-03-2008, 15:24
Och varför ska jag inte få några pengar bara för att jag ev skulle lägga undan dom till ex ett körkort till barnet när grannen lisa får pengar som hon använder till att betala av sin nya bil? ( tv, semesterresa osv osv )
Jag skulle kunna tänka mig att ta bort bidraget om det går till barnet. Ex, ett körkort när han / hon fyller 18.
skogstroll
26-03-2008, 15:36
Jag tjänar ok och förväntar mig inte att på andras bekostnad köpa en Gucci-mössa till lillen. Varför ska andra betala för mina barn om jag tjänar bra? Om jag fick välja var mina skattepengar gick önskar jag att gamla och sjuka fick pengarna. Finns de som har det betydligt sämre
160kvm stort hus
26-03-2008, 15:38
CITAT (rahmat2 @ 26-03-2008, 15:04)  Regeringen är mest känd för att agera som Hobin Rood, alltså motsatsen till Robin Hood. Hittills har de bara tagit från arbetslösa och sjukskrivna för att behaga de mest välbärgade.
Nu har vi rätten att fråga oss, varför kommer ett sådant förslag? En idé är att lägga det svenska sanhället på det amrikanska samhället och rita av. Det system och den välfärd som man har i USA är en som eftersträvas av en av regeringspartierna. Eh va? ex. Alla som betalar skatt i sverige fick ju skattesänkning så det där stämmer ju inte... Sen är det bra att vissa får en spark i arslet och börjar ta ansvar för sig själva. Är man ex fjärilsodlare som bor i nordligaste fjällen ( där det inte finns fjärilar ) så har man två alternativ. 1) skola om dig och ha det som hobby 2) flytta. MEN SJÄLVKLART!!! ( läs nu detta innan ni eldar upp er för mycket ) så ska personer som är sjuka alltså verkligt sjuka kunna vara hemma alt arbeta halvtid ( eller vad som passar ) . Men det finns många, jag känner flera som bara går hemma och rullar tummarna alt har ett svartjobb och lever "livets glada dagar" på andras bekostnad. Själv har jag 4 timmars resväg varje dag till ett jobb som jag hatar och vantrivs på. Jag har jobbat som städare tidigare och jag jobbar absolut inte med det jag vill nu. men klagar jag? Nej, för jag har ansvar för mitt liv och min ekonomi tills jag hittar något som passar mig. jag skulle skämmas ögonen ur mig om jag gick hemma för "att det är inte roligt på jobbet".
Aqvakul
26-03-2008, 15:53
CITAT (16kvm stor balkong @ 26-03-2008, 15:38)  Eh va? ex. Alla som betalar skatt i sverige fick ju skattesänkning så det där stämmer ju inte...
Sen är det bra att vissa får en spark i arslet och börjar ta ansvar för sig själva. Är man ex fjärilsodlare som bor i nordligaste fjällen ( där det inte finns fjärilar ) så har man två alternativ. 1) skola om dig och ha det som hobby 2) flytta.
MEN SJÄLVKLART!!! ( läs nu detta innan ni eldar upp er för mycket ) så ska personer som är sjuka alltså verkligt sjuka kunna vara hemma alt arbeta halvtid ( eller vad som passar ) . Men det finns många, jag känner flera som bara går hemma och rullar tummarna alt har ett svartjobb och lever "livets glada dagar" på andras bekostnad.
Själv har jag 4 timmars resväg varje dag till ett jobb som jag hatar och vantrivs på. Jag har jobbat som städare tidigare och jag jobbar absolut inte med det jag vill nu. men klagar jag? Nej, för jag har ansvar för mitt liv och min ekonomi tills jag hittar något som passar mig. jag skulle skämmas ögonen ur mig om jag gick hemma för "att det är inte roligt på jobbet". Härligt med "arbetsmoral", det var det som byggde Sverige och det som också kommer att innebära att vi kan bibehålla vår standard...
herkules
26-03-2008, 16:44
CITAT (16kvm stor balkong @ 26-03-2008, 15:38)  Eh va? ex. Alla som betalar skatt i sverige fick ju skattesänkning så det där stämmer ju inte... /../ stämmer inte, sjuka fick ingen skattesänkning - de betalar skatt... personligen har jag alltid tyckt att barnbidraget skall vara behovsprövat, 240 loppor om året i inkomst är en utmärkt gräns.
Lemonne
26-03-2008, 16:51
Jag tycker nog det är en bra sak att behovspröva barnbidraget, även om jag anser att den föreslagna inkomstgränsen är för låg. Kanske skulle hushållen med väldigt låg inkomst behöva mer i barnbidrag och de med högre inkomst mindre i bidrag? Kanske kan medelinkomsttagaren få ett lägre bidrag, höginkomstagaren inget bidrag alls och låginkomsttagaren ett högre bidrag?
För mig låter det mer rättvist att hjälpa de som av olika anledningar har det sämre ekonomiskt ställt än att alla ska få lika mycket pengar bara för de har barn.
Jag tycker inte att man ska behovspröva. Bland annat för att det inte ska bli ett "fattigbidrag" som man ska få ta emot med mössan i hand (det var sådana argument som anfördes när det infördes åtminstone), det andra argumentet är att om man menar allvar med att "alla barn är lika värda" så ska också samma bidrag utgå för alla barn. Dvs inte flerbarnsbonus eller annat heller. Jag vet inte hur det är nu, men kanske kan man göra så att när barnet fyllt 15 så tilldelas bidraget istället barnet (automatiskt alltså), inte de vuxna.
Dock, eftersom vi nu har ett system där högavlönade, och sannolikt därmed rika, personer får mer pengar för att vara hemma med sina barn så har vi inte idag ett system där "alla barn är lika värda". Så jag förstår att frågan tas upp.
Men det enda rimliga, om "alla barn är lika värda", är att alla får samma barnbidrag och samma föräldrapenning.
Visst, "värde" kan inte alltid mätas med pengar, men just för att slippa att staten i vårt genomkommersialiserade samhälle redan vid födseln delar upp barnen i A- och B-lag så är det viktigt att markera att det från statens sida utgår samma ersättning till alla, utan krusiduller. Inga prislappar eller andra ekonomiska värderingar på barnen.
(Fattiga familjer kan istället få stöd via bostadsbidrag, eller vad för andra behov som nu kan föreligga)
rahmat2
26-03-2008, 17:01
Centerpartiets förslag handlar inte om en inkomstfördelning mellan medborgarna. De har tidigare förelagit ändringar i arbetsrätten. det är ett pakett med förändringar där barnbidraget är den mest obetydliga delen. Centren visar intresse av att demokratisystemmet i Sverige ändras till den formen som man har i USA. Och frågan är :har det blivit bättre liv eller hälsa för medborgarna i USA. Jag anser att klassklyftorna är större i USA än i Sverige. Och det är det som centern eftersträvar.
CITAT (Chamomille @ 26-03-2008, 12:02)  Ja, ere vid 240 000 som det var på förslag så har jag definitivt bestämt mig för att inte skaffa barn. Det där förstår jag inte riktigt. Måste bara säga det.
CITAT (herkules @ 26-03-2008, 16:44)  stämmer inte, sjuka fick ingen skattesänkning - de betalar skatt... Inte heller pensionärer, sjuk eller ålders. Själv har jag exakt samma brutto- och nettobelopp som senaste åren, farmor har 47 kr mer i månaden (om jag inte minns fel). Problemet med att inkomstpröva barnbidraget är var man ska sätta gränsen? Jag tycker nog att det kan vara som idag, däremot tycker jag att förbehållsbeloppen är för låga idag.
Chamomille
26-03-2008, 17:09
CITAT (Pirum @ 26-03-2008, 17:00)  Jag tycker inte att man ska behovspröva. Bland annat för att det inte ska bli ett "fattigbidrag" som man ska få ta emot med mössan i hand (det var sådana argument som anfördes när det infördes åtminstone), det andra argumentet är att om man menar allvar med att "alla barn är lika värda" så ska också samma bidrag utgå för alla barn. Dvs inte flerbarnsbonus eller annat heller. Jag vet inte hur det är nu, men kanske kan man göra så att när barnet fyllt 15 så tilldelas bidraget istället barnet (automatiskt alltså), inte de vuxna.
Dock, eftersom vi nu har ett system där högavlönade, och sannolikt därmed rika, personer får mer pengar för att vara hemma med sina barn så har vi inte idag ett system där "alla barn är lika värda". Så jag förstår att frågan tas upp.
Men det enda rimliga, om "alla barn är lika värda", är att alla får samma barnbidrag och samma föräldrapenning.
Visst, "värde" kan inte alltid mätas med pengar, men just för att slippa att staten i vårt genomkommersialiserade samhälle redan vid födseln delar upp barnen i A- och B-lag så är det viktigt att markera att det från statens sida utgår samma ersättning till alla, utan krusiduller. Inga prislappar eller andra ekonomiska värderingar på barnen.
(Fattiga familjer kan istället få stöd via bostadsbidrag, eller vad för andra behov som nu kan föreligga)  CITAT (Pirum @ 26-03-2008, 17:05)  Det där förstår jag inte riktigt. Måste bara säga det. Känner att jag inte skulle ha råd helt enkelt.
Aqvakul
26-03-2008, 17:32
CITAT (Chamomille @ 26-03-2008, 17:09)   Känner att jag inte skulle ha råd helt enkelt. Tycker att barnbidraget ska höjas, för alla. Barnen är vår framtid!
Chamomille
26-03-2008, 17:34
CITAT (Aqvakul @ 26-03-2008, 17:32)  Tycker att barnbidraget ska höjas, för alla. Barnen är vår framtid! Det har jag tyckt länge.
Solstorm
26-03-2008, 19:41
Barnbidraget handlar ju inte om inkomstutjämning mellan rik och fattig, utan ska bidra till att utjämna skillnaderna mellan barnfamiljer och barnlösa familjer.
Det kostar multum att ha barn. Barnlösa är fria från både massa kostnader och problem som barnfamiljer har. Ändå är det tvunget att andra får barn som kan ta hand om dem när de blir gamla och sjuka och behöver hjälp och vård. Därför utjämnar barnbidraget en liten del av de skillnaderna.
Aqvakul
26-03-2008, 19:42
CITAT (Solstorm @ 26-03-2008, 19:41)  Barnbidraget handlar ju inte om inkomstutjämning mellan rik och fattig, utan ska bidra till att utjämna skillnaderna mellan barnfamiljer och barnlösa familjer.
Det kostar multum att ha barn. Barnlösa är fria från både massa kostnader och problem som barnfamiljer har. Ändå är det tvunget att andra får barn som kan ta hand om dem när de blir gamla och sjuka och behöver hjälp och vård. Därför utjämnar barnbidraget en liten del av de skillnaderna. Utmärkt formulerat!
CITAT (aanderss @ 26-03-2008, 11:48)  skall barnbidraget behövsprövas så att rika personer inte får de? Tycker jag absolut. Dessutom som tycker jag att det skall utgå till max 3 barn för skaffar man fler så kan man försörja dom själv.
Lemonne
26-03-2008, 20:40
Inte kan ni på allvar mena att det är rättvist att mina kusiner vars föräldrar har en inkomst på sammanlagt 940 000:-/år har barnbidrag?
CITAT (Lemonne @ 26-03-2008, 20:40)  Inte kan ni på allvar mena att det är rättvist att mina kusiner vars föräldrar har en inkomst på sammanlagt 940 000:-/år har barnbidrag? Ja, det tycker jag. Ska kanske tillägga att det kostar mer än det smakar om man börjar behovspröva barnbidraget. Det har ´diskuterats ett antal ggr i "riksdagskretsar" vad jag kan minnas.
Aqvakul
26-03-2008, 21:02
CITAT (Lemonne @ 26-03-2008, 20:40)  Inte kan ni på allvar mena att det är rättvist att mina kusiner vars föräldrar har en inkomst på sammanlagt 940 000:-/år har barnbidrag? Det finns ingen rättvisa, bara mer eller mindre bra fungerande metoder/system i relation till de mål man sätter upp.
CITAT (Lemonne @ 26-03-2008, 20:40)  Inte kan ni på allvar mena att det är rättvist att mina kusiner vars föräldrar har en inkomst på sammanlagt 940 000:-/år har barnbidrag? Det mest orättvisa är nog snarare att dessa föräldrar i övrigt är underbeskattade
Elisabeth-Västkustkolonisten
26-03-2008, 21:26
CITAT (Anma @ 26-03-2008, 17:06)  Inte heller pensionärer, sjuk eller ålders. Själv har jag exakt samma brutto- och nettobelopp som senaste åren, farmor har 47 kr mer i månaden (om jag inte minns fel). Precis så är det. Vi pensionärer får varje år mindr ei plånboken. Men tyvårr tycker många att det är inte synd om oss, det är bättre vi dör..... Skattesänkning är för inkomst av arbete, och vad är pensionen om inte inkomst av arbete. Under alla år vi arbetade betalade vi skatt ( och gör det fortfarande) för att få pension på ålderns höst. Jag tycker att man skall barnbidrag inkomst/behovspröva. Vi pensionärer får ju inte ens ha nåt på banken om vi ansöker om bostadsbidraget. Varför skall vi med våra skatter bidra att andra får det ännu bättre??? Att barn kostar pengar, det vet jag också för jag har 3 ochmin sambo också 3. Men innan jag skaffade barn så funderade jag/vi om vi kan avstå från något för våra kommande barn eller inte. Men så tänker man inte längre idag. Man skall ha allt. Mycket pengar, barn och så skall samhället ta hand om mina barn ( barnomsorg och skola) Elisabeth
/../ CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 26-03-2008, 21:26)  Jag tycker att man skall barnbidrag inkomst/behovspröva.
Vi pensionärer får ju inte ens ha nåt på banken om vi ansöker om bostadsbidraget. Varför skall vi med våra skatter bidra att andra får det ännu bättre???
Elisabeth /../ Nämen nu har du missuppfattat det hela... visst får du ha en viss "förmögenhet" på banken och ändå få bostadbidrag. Så här står att läsa på FK sida Försäkringskassan gör ett tillägg till inkomsten för den förmögenhet som du och din maka eller make hade den 31 december året före det år som du ansöker om bostadstillägg. Tillägget är 15 procent av den del av den sammanlagda förmögenheten som överstiger 100 000 kronor för den som är ogift och 200 000 kronor för makar. Faktiskt så tycker jag att du låter lite bitter i din beskrivning av hur det var förr/nu. För egen del tycker jag det är bra med barnbidrag till alla. Även till dem som tjänar "multum" Kom ihåg att de flesta av dem som tjänar mycket har också stora studieskulder som ska betalas. Dagisplatser är inte heller gratis. För egen del missunnnar jag ingen förälder barnbidrag el ev bostadsbidrag. Barn är vår framtid. Betänk om alla bestämde sig för att inte föra släktet vidare. Hur skulle det sluta då?
Inga från Närke
26-03-2008, 22:54
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 26-03-2008, 21:26)  Jag tycker att man skall barnbidrag inkomst/behovspröva.
Vi pensionärer får ju inte ens ha nåt på banken om vi ansöker om bostadsbidraget. Varför skall vi med våra skatter bidra att andra får det ännu bättre???
Elisabeth Håller med om punkten barnbidrag att det ska behovsprövas det har jag hävdat i många år efter att ha sett många orättvisor. Problemet är väl att sätta rätt inkomstgräns men det har man ju lyckats med i andra behovsprövade system. Familjer får väl rätta mun efter matsäcken, måste barnen ha exempel jeans för 1000,00 m.m. För att komma ifrån att barn inte är lika inför skoluniform. Punkten om bostadsbidrag och inga pengar på banken måste vara olika från kommun till kommun. Min mor har 3-siffrigt belopp på banken och ändå får hon bostadsbidrag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|