CITAT (Gossen Ruda @ 11-03-2004, 18:44)
Instämmer i att den skall vara fast monterad. Låt en fackman göra jobbet bara. Säger jag som gjorde det själv i sommarstugan.

Men där var inga större problem eftersom jag gjorde hela installationen själv när vi fick ström. Det kluriga är när man har ett befintligt nät som skall delas upp. Allt skall nämligen inte ligga över brytaren, värme och kylskåp t.ex.
Hallå där!!!
Vofför detta nu då???? Vilka saker är de med utsatta för jordfel???
Just det: Vitvaror. Kyl frys, tvättmaskin...
Att frånta kyl/frys från jordfelsbrytaren är INTE att rekomendera!!!
Snarare tvärtom.
Tanken bakom att frånta kyl och frys är att man är rädd att jordfelsbryatren skall slå ifrån vid ett annat fel (Och tidiga jordfelsbryatre var mycket känsliga för spänningesvariationer och åska- men det är INTE dagens JFB) och man skulle komma hem till en frys som är upptinad.
En frys klarar minst ett dygn utan ström OM MAN INTE ÖPPNAR DEN!!!
och vad är mest värt: Att betala självrisken på 800-1200:- för förstörd mat eller att dö om det blir ett fel på frysen???
Själv gör jag inte denna installation (Jo jag har elfirma) med mindre än att jag får ett skriftligt intyg från ägaren att han verkligen vill ha det så!!!! (Istället löser vi det med att sätta en separat JFB för kyl/frys- kostar mindre än en självrisk!!!!!!)