Det finns säkert fler med erfarenheter här och jag hoppas att du får flera svar. Min egen erfarenhet är att denna tid är som mest känslig för våra inomhuskrukade olivträd. Nu drar de till sig spinn och ibland också sköldlöss. Det verkar vara det viktigaste - att hålla spinnet stången. Ställ svalt och ljust, i soliga fönster blir det varmt och torrt. Duscha trädet.
Jag brukade beskära mina olivträd på våren ungefär nu, men tyckte inte att jag hade någon direkt nytta av att inkorta de långa spröten. Förgreningen skedde längre ned på förvedade grenar, inte där snitten lagts i de purunga skotten. Så om jag hade olivträd nu skulle jag låta dem behålla de spröda stänglarna och beskära senare på sommaren.
Sedan gillar de kraftigt sandblandad jord, särskilt om man redan under vinter och vårvinter får tillväxt. Såjord är nog det bästa om du ska kruka om. De står ofta i ganska packad sandjord i handeln, och när man krukar om i större kruka finns risk att den nya jorden runt om sandklumpen drar till sig all vätska. Jag skulle luckrat med en gaffel i rotklumpen och ställt i bara något större kruka.
--------------------
|