Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> När beskära olivträd, när/hur hårt?
          Viburnum
          Inlägg 27-03-2008, 06:19
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 116
          Medlem nr: 14 194

Jag har haft mitt olivträd inne i vinter i köket. 2,5 m högt med en krona på 1,2 m diam. Den har skutit massor av svaga skott som är jätte långa. När skall jag beskära den o hur hårt? Gödning? Ny kruka/jord?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 27-03-2008, 10:45
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

om du hade tat ut det under vintern,våren när det är över +1c så slipper man dessa långa skott ,, då kommer det istället kraftiga knubbiga skott till sen våren och sommaren . likadant på hösten efter att man utsatt det för frost och övervintrar det svalt så får den inga veka vinterskott .

jag beskär mina träd så här att när dom börjat växa till sig så tar jag först veck alla döda och torra grenar efter vintern och sedan pincerar jag den under hela sommaren ( pincerar = man klipper alla gröna örtartade skott efter 2-4bladpar ) som jag slutar med i slutet av juli .

ny jord vill den ha ,, grus och plantjord med lergranulat är bra man kan även tillsätta lite kalk ,,annars kan man köpa en medelhavsjord som brukar finnas på plantskolor eller i såjord om man inte hittar nåt annat . sedan ska man göda den med en svagnäring .

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 23:41

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon