Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> snigelgift i komposten
          Nikka
          Inlägg 26-03-2008, 16:16
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 19
          Medlem nr: 14 605

vad händer om man strör snigelgift direkt i komposten. Ska göra ny kompost med tre fack så att komposten kan ligga några år. Tänkte i sambad med det vända upp den som jag lade förra året. Vad händer om man strör snigelgift direkt på komposten ( den fungerar som ett snigelläger) devil.gif . Förstör det komposten? Är det giftigt i kommande odlingar? Har för mig att det innehåller någon form av järnförening, kan det påverka mineralbalansen negativt? Är det någon som har svar eller funderingar i de här frågorna vore jag jättetacksam

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Fågelvägen
          Inlägg 27-03-2008, 16:04
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem nr: 4 889

I vår varmkompost (Cipax) dyker enstaka små sniglar och snäckor upp ibland, men de verkar inte alls trivas där. För varmt, antar jag.
          Om sniglarna håller terroristläger i din kompost, Nikka, så är det ju bekvämt för dig. Då kan du klippa itu dem där och slipper springa runt och leta efter dem. Lämnar du kvar liken samlas de där i stora skaror (jo, äckligt! sick.gif ), du slipper samla ihop dem och de blir säkert jättebra kompost.

Snigelfritt (järnförening) ska ju inte vara skadligt för jorden. Om komposten är för fuktig kan du kanske servera Snigelfritt i ett hörn av komposten t.ex. på en stor bit skrovlig bark eller en flat sten?

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-08-2025, 15:19

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon