Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Bladlöss
          ripa
          Inlägg 09-03-2004, 13:33
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 12
          Medlem nr: 2 960

Hej,
          Då har jag fått min första erfarenhet av bladlus epedemi....
          Jag har provat med STOP besprutning vid två tillfällen under en veckas tid...ska se ikväll om det visar sig finnas kvar några...
          Vad gör jag för dunderkur om detta inte skulle lyckas (de kanske blivit resistenta ;-) )
          /Ripa mad.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          sanna
          Inlägg 12-03-2004, 10:22
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 952
          Medlem nr: 1 052

*morr*, *fräs*, *yyyyyl* mad.gif
          ÅÅÅÅÅÅ vad jag avskyr, ogillar, föraktar och HARMS ÖVER dessa kryp!!!
          wacko.gif blink.gif mad.gif sad.gif ohmy.gif wacko.gif mad.gif blink.gif wacko.gif blink.gif mad.gif

Här har man pysslat och donat och fixat med alla sina små rara plantor ända sedan i januari, jag har kokat fräkenvatten, nässelvatten och algvatten, jag har vattnat med mjukt vatten eftersom små groddar är så känsliga, jag har bäddat in dem och gullat och pratat med dem och steriliserat jorden och planterat om och Gud och hans MOSTER!!!!!
          Sen lommar lössen in och tar över showen fullständigt! "Hej då Sanna, tack för maten!"

Jag fattar inte att det kunde gå så snabbt! Det var verkligen över en natt. Antagligen märkte jag inte angreppen förrän det var fullständigt nedlusat, men det KÄNDES som om det var från en dag till en annan... sad.gif

De som har läst mina inlägg tidigare kanske har noterat att jag är ganska insnöad på just frösådd och tidig förodling, ju tidigare och ju mer sådder desto bättre...ja, nu har jag mött mitt Waterloo kan jag bara meddela...mitt Luseloo...

Många av de små plantorna klarar inte av alltför mycket lusangrepp, de kommer av sig i växten även om man får bort lössen, de blir klena, de blir inget att satsa på liksom...så jag har fått slänga ungefär hälften av alla mina plantor hittills. Sedan sprayade jag vid ett tillfälle med såpsprit, jag tyckte att jag följde receptet, (1 liter vatten, 0,2 dl såpa, 0,1 dl t-röd) men uppenbarligen blev det ändå för starkt så då tacklade ytterligare ett stort antal plantor av! Alla tomatplantor har gula, liksom "inbrända" fläckar på bladen. Jag tror att det är av såpspritbehandlingen, men det kan ju lika gärna vara något virus som bladlössen kom med i present som tack för maten! Jag överväger nu att slänga hela skiten, toksanera och därefter börja om från början! Det är ju trots allt ändå bara den 12 mars idag, så jag kommer att hinna med det mesta av de grödor jag har tänkt mig. Chili och paprika är ju lite sent, förstås...och purjo...det är nog det bästa, jag blir ju inte av med dem, det är de mest livaktiga bladlöss jag skådat.

Men tänk alla dessa dyra fröer jag har köpt! En del var ju så få dessutom, så jag sådde allesammans...Tänk alla dessa fröer som jag har bytt med många av er på forumet! Ja, ja, sånt är livet! Sådant är sannerligen odlarlivet. En ny erfarenhet, inte för att jag tillhör den mest erfarna odlarskaran här på forumet, inga namn nämnda (Ingridsarna, Åsa, Hannele, Cilla, mf l, mfl, mf l smile.gif ) men några säsonger har jag ändå varit med i gamet - ALDRIG har jag varit med om liknande lusangrepp...

Jahapp! Fresh start. Men skam den som ger sig! smile.gif
          Apropå det så gör Janne absolut ingenting! Han bara står (ligger?) och gonar sig och slappar under lysrören, låter sig gödas och vattnas och flashar lite med sina iofs söta små blommor, men det är allt. Småflugor knallar lyckligt omkring på bladen, men Janne fäller lojt in luddet och låter dem hållas. Bara ta och ta och aldrig ge...typiskt karlar! laugh.gif

Sanna

--------------------
          Sanna!

Citera

Inlägg i den här tråden
          ripa   Bladlöss   09-03-2004, 13:33
          sanna   Hej och hå, jag hänger på! I din fråga, ripa:...   09-03-2004, 21:01
          Ingrid på Västkusten   Pyrex :-) sorry ;-) Hälsar Ingrid   10-03-2004, 10:00
          sanna   Nämen Ingrid, skam den som ger sig! :P Jag ...   10-03-2004, 13:22
          vickeva   :lol: :lol: :lol:   10-03-2004, 13:27
          ripa   Hej igen, Nej, det fick bli en pyrex-besprutning ...   11-03-2004, 14:27
          Ingrid på Västkusten   Beklagar - de änglatrumpeterna har kvar spinnet då...   11-03-2004, 14:29
          Emser   Jag har också haft spinn...   11-03-2004, 17:53
          Annki   Lider med dig Sanna! Och där rök mina tomater....   14-03-2004, 13:29
          sanna   Ja hmmm...*djup suck* . Men tack ändå för sympatin...   14-03-2004, 14:36
          Annki   Tack Sanna! Jag har Tigerellafrön kvar. Är bar...   15-03-2004, 12:42
          sanna   Tack ska du ha! Fast jag har bestämt mig för a...   15-03-2004, 18:55
          pejori   :D :D :D :lol: :lol: :lol: ...   15-03-2004, 19:46
          Ingrid på Västkusten   INTE tobaksvatten på tomater - de får virus av det...   16-03-2004, 09:00
          Ella   Tack Sanna för det goda skrattet! Kanske ska ...   16-03-2004, 17:07
          Fenja   Bayer gör någonting som heter Provado insektspinna...   16-03-2004, 17:19
          sanna   Tack för alla uppmuntrande tillrop och goda råd...   17-03-2004, 09:06
          eml   Tack Sanna för dina underbara sångtexter! :P ...   17-03-2004, 17:31
          lolo   :lol: :lol: :lol: Ojojojoj, vad jag skrattade åt...   17-03-2004, 23:39
          sanna   Jag tackar återigen och bockar för alla uppmuntran...   18-03-2004, 21:06
          eml   Det vill vi, det vill vi.... :) :) :) !...   19-03-2004, 09:32
          sanna   Okey då....*smickrat och fett leende* Här är en g...   19-03-2004, 15:53
          ripa   Nu har jag köpt indigrienserna till "dunderku...   19-03-2004, 16:51

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 13:45

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon