Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hur får jag min passiflora att blomma?
          isabellal
          Inlägg 24-03-2008, 14:11
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 22
          Medlem nr: 6 667

Jag har den stående i mitt fönster i den verkar trivas bra, växer o frodas. Det är nu 3 år seda jag drev upp den från ett frö jag tagit från en köpt passionsfrukt men den vill inte blomma. Vad tror ni, finns det några knep för att få den att blomma?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          juddan
          Inlägg 27-03-2008, 13:44
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 96
          Medlem nr: 14 755

Okej, det här är kanske lite mycket begärt, men jag tänkte beskriva min situation exakt så kan ni, om ni vill, hjälpa mig att göra det bästa av situationen: Jag har ca tio stycken passiflora plantor, två ca 5-6 år och åtta ca 3-4 år. Några av dem, jag minns tyvärr inte vilka, har varit i källarn med lysrör mellan typ december och mars. Nu har jag beskurit de flesta som ni sa, till mellan 15-40 cm efter en knopp, men lämnat två långa för att dom var så fina. Just nu står dom i rumstempratur vid ett fönster med lite skymt solljus. I mitten av april ska jag få ett rätt så isolerat växthus, jag bor i Umeå och ska ha ett element så att jag kan hålla det vid +5 grader. Jag kan plantera om dom när som hellst.

Hur ska jag göra? Ska jag plantera om dom nu efter att jag har klippt ner dom, eller ska jag vänta tills jag tar ut dom i växthuset? blir det konstigt att dom har haft kallt i två månader, sen varmt, sen kallt igen, hur ska jag göra helt enkelt, vad är bäst? Tack så jätte mycket för all hjälp jag har fått av er passionsfrukt experter! Jag känner mig skit peppad på mina rankor nu! smile.gif
          /Judit

--------------------
          Odlar i Umeå, zon 5

Citera
          CillaM
          Inlägg 27-03-2008, 19:05
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem nr: 4 901

CITAT (juddan @ 27-03-2008, 13:44) *
          Okej, det här är kanske lite mycket begärt, men jag tänkte beskriva min situation exakt så kan ni, om ni vill, hjälpa mig att göra det bästa av situationen: Jag har ca tio stycken passiflora plantor, två ca 5-6 år och åtta ca 3-4 år. Några av dem, jag minns tyvärr inte vilka, har varit i källarn med lysrör mellan typ december och mars. Nu har jag beskurit de flesta som ni sa, till mellan 15-40 cm efter en knopp, men lämnat två långa för att dom var så fina. Just nu står dom i rumstempratur vid ett fönster med lite skymt solljus. I mitten av april ska jag få ett rätt så isolerat växthus, jag bor i Umeå och ska ha ett element så att jag kan hålla det vid +5 grader. Jag kan plantera om dom när som hellst.

Hur ska jag göra? Ska jag plantera om dom nu efter att jag har klippt ner dom, eller ska jag vänta tills jag tar ut dom i växthuset? blir det konstigt att dom har haft kallt i två månader, sen varmt, sen kallt igen, hur ska jag göra helt enkelt, vad är bäst? Tack så jätte mycket för all hjälp jag har fått av er passionsfrukt experter! Jag känner mig skit peppad på mina rankor nu! smile.gif
          /Judit

Om jag fick bestämma skulle jag lämna växterna precis där de är nu, fast i vanlig rumstemp med extra ljus. Men det beror ju förstås helt och hållet på hur kallt du har det utomhus och hur varmt det blir i växthuset, du kan ju börja med att avhärda dom, ut på dagen i växthuset och sedan in på natten i riktiga huset. Eller bylta på dom nåt varmt på natten så du slipper slita o släpa på dom. Jag vet inte vad du menar med kallt, men när jag tänker svalt är det inte under 5 grader men inte över 15, om du förstår vad jag menar?

Vänta med omplanteringen nån månad, jag har märkt att det tar mycket kraft från växten att göra allt på en gång, men gödsla den kan du börja med. tummenupp.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-08-2025, 20:45

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon