Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Körvelrova/rotkörvel
          Susanne i Linköp...
          Inlägg 16-12-2003, 21:35
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 048
          Medlem nr: 61

I Impectakatalogen finns frö till körvelrova (sid 125 i nya katalogen). Men... jag har för mig att fröna måste sås färska? Det borde stå i Lena I:s Handbok för köksträdgården, men jag kan inte kolla för min bok ligger i kolonistugan. tongue.gif

Har någon testat? Är det någon idé att köpa frön?

--------------------
          Alla morgondagens blommor gömmer sig i de frön som sås idag.
          Kinesiskt ordspråk

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Susanne i Linköp...
          Inlägg 27-03-2008, 22:21
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 048
          Medlem nr: 61

Oj, vilken gammal tråd ni grävt upp. Eftersom det var jag som en gång startade den kan det väl vara på sin plats att jag berättar hur det gick för mig (så gott jag nu minns).

Fröna grodde helt OK, men eftersom jag tvivlade på grobarheten så hamnade alla fröna i två såkrukor. Särskilt tidigt ute var jag knappast heller, troligen i mars. Ev ställde jag ut dem för stratifiering, men det har jag faktiskt glömt. Jag minns inte att jag tog in dem alls, de kan ha stått ute hela tiden.

Det kom upp lite grönt men under sommaren glömde jag bort krukorna ett tag så att sniglarna hann äta upp det gröna. Jaha, det var det tänkte jag och lät krukorna stå där de stod. På hösten skulle jag städa ur krukorna, och vad fick jag se? Jo, små, små rovliknande knölar, i storlek mellan en ärta och en halv hasselnöt ungefär. Dem grävde jag ner i en prydlig rad i grönsakslandet. Året därpå växte det stora, hundkexliknande saker där. Dessvärre tog jag aldrig vara på några frön. Nu har jag sålt kolonilotten så om det blir några självsådda rovor så får jag aldrig veta det.

Men det verkar alltså fullt möjligt att använda frön som sås även på vintern/våren.

--------------------
          Alla morgondagens blommor gömmer sig i de frön som sås idag.
          Kinesiskt ordspråk

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 16-10-2025, 22:11

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon