CITAT (KURT @ 26-03-2008, 10:01)

En ytterkruka av keramik är oftast glaserad, den får då en genomsläpplighet som ligger mellan oglaserad keramik och plast. Om man bara borrar dräneringshål i botten (rätt borr!) så fungerar det bra att plantera direkt i ytterkruka.
När jag väl fått ner mina blommor i mest plast men de mer succulenta i lera. Ja då passar ju inte innerkrukorna i ytterkrukorna, inget nytt skulle jag tro, utan det blir en svart kant upp ur en vit kruka eller nån konstruktion med extra botten i en för djup. Och numer finns ett otal former på ytterkrukor utan hål, de borde säljas i par med tillhörande innerkruka. Men just detta gjorde att jag tänkt som dig Kurt. Glaserad kruka med hål...och då tänkte jag att en kakelborr kanske vore rätt eftersom jag lagt en peng på krukor utan hål. Men det får bli nästa år, nu har jag ju panterat om.
Känsliga rötter, å jag som bara tänkt att de inte får dränkas...kanske inte växa så de tränger bort jorden eller spränger krukan. Nu ska jag försöka lära mig vilka av mina växter som kan tänkas va känsliga, eller så är de borta för länge sen...
Nåväl växten är i alla fall viktigare än krukan den står i, så mår de bra är det vackert.
Sara
Å jag får nog försöka vänja mig med enbart plastkrukor med fat också, fast jag på vissa platser tycker det är trist.