Frågan är ganska komplex. Frågan är hur progressivt man skall gå fram inom fördelningspolitiken.
Idag har vi två väldigt stora delar som aktivt omfördelar pengar från rika till fattiga. Det är dels statsskatten med tillhörande värnskatt som gör att man vid högre inkomster betalar runt 58% i inkomstskatt på det sista man tjänar, medan normalinkomsttagare betalar c:a 33%. Den andra delen är de olika tak i socialförsäkringarna som man satt som drabbar höginkomsttagare. A-kassan är det många som slår i taket på. Har man en inkomst på säg 40.000kr i månaden så blir ersättningsnivån långt mindre än 50% vid arbetslöshet. Även sjukpenning, föräldrapenning, vård av barn och pensionsberäkningen har tak. Man får en betydligt lägre procent av sin inkomst i ersättning, trots att man betalar väsentligt mer i skatt.
Det finns andra faktorer som också utjämnar skillanderna. Bostadsbidrag kan man glömma redan vid rätt så låga inkomster, och att utbilda sig med studielån lönar sig ibland ganska illa. Min fru utbildade sig till arkivarie. 200kkr i studielån kommer kosta ungefär 1.500kr i månaden i MÅNGA år. Lönen för en arkivarie ligger runt 22-25.000kr/mån före skatt, men sedan skall som sagt var 1.500 skattade kronor betalas till CSN.
Att ytterligare försöka inkomstutjämna genom att göra om barnbidraget ser jag som något som verkligen kan skapa ett skatteuppror. Höginkomsttagare kommer alltid, oavsett hur man än gör, kunna ge sina barn en bättre ekonomisk start än låginkomsttagare. Det är rätt att höginkomsttagare bidrar till välfärden med mer pengar än låginkomsttagare. Men, det får aldrig bli så att man förlorar ekonomiskt därför att man väljer att bli t.ex. advokat, läkare eller chefstjänsteman. Om man får det bättre ekononiskt som hjärtkirurg därför att man bara jobbar halvtid, så kommer nationen Sverige på sikt förlora enormt mycket på det.
Därför tycker jag att det är bättre om man behåller barnbidraget som det är.
Som sparande förälder tycker jag att man kan hålla tyst om vad man sparar till sina barn både till andra och för sina barn. Det kan bli en bra present den dagen det är dags att dela ut den.
|