Börjar bli lite mycket tjafs här.

Visst finns det mycket konstigheter på elsidan. Jag har gjort min anläggning själv så jag är helt lugn. Samma tur hade inte min bror när han flyttade in i ett nybyggt hus för drygt 20 år sen. Ett märkligt elfel var att ljuset i matrummet bara gick att tända då och då. Efter en tid kom han på att ljuset på dass måste vara tänt också, för det var kopplat i serie på nåt sätt. Av en "riktig" elektriker.
Vill du ha en hemuppgift? En släkting kom på en klurig konstuktion ute på bonnvischan i Skåne. Det var en lampa i en trappa. Strömmen kom in där nere via en trappbrytare. Där uppe satt en annan trappbrytare och lampan. Allt fungerade men det märkliga var att förbindelsen var en 2-ledars kulo?
Måste få berätta om vad som hände mig i somras. Det hade just passerat ett åskväder och jag började med käket. När jag skulle ta upp nånting som hamnat i diskbänken kom en eftersläntarblixt några km bort. Jäklar vilken stöt jag fick. Jag såg hur blixtar hoppade mellan handen och diskbänkens sidor. Diskbänken var ju genom rören och pumpen och elsystemet ansluten mot jord men jag som stod på trägolvet var det inte. Blixten laddade förmodligen upp jordpotentialen. Jordfelsbrytaren löste däremot inte ut, märkligt nog.