Många har ju redan svarat - men jag måste få säga att min kompostkvarn är det bästa köp till trädgården jag gjort! Jag har skogstomt med mycket hassel och sälj som blir berg med ris varje år. Kvarnen tuggar ned allt i ett kick! Köpte den dyraste på Bauhaus för jag tänkte att "den är nog bäst". Den är tyst och stark och drar i sig grova stammar. Den har inte knivar utan en skruv som i en köttkvarn.
När jag bodde i bostadsrätt köptes en kompostkvarn med knivar in till föreningen, den förde ett herrans liv! Till på köpet malde den i sig en halv hand när det hade blivit stopp i den som skulle lösas. Eftersom kvinnan som miste halva handen åt blodtunnande medcidin blev läget jätteakut eftersom hon blödde så. Hon hämtades med helikopter och det var inte helt självklart att hon skulle klara sig! Jag hade alltså respekt för dessa maskiner när jag köpte min! Men hålet ned till skruven är litet och skruven sitter långt ned, så man når inte ned med fingrarna även om man skulle vilja. Annat för små barn förstås.
Jag rotade gärna runt i föreningens stora trädgårdskompost, men efter detta var jag lite avskräckt. Det var nämligen så att kvinnan som förlorade halva handen samtidigt förlorade sina ringar som satt på den. Hon ville väldigt gärna ha tillbaks dem, de låg nånstans i komposthacket men hittades aldrig. Än idag, när jag gräver i min egen kompost, hajar jag till när jag ser en gren i fingerstorlek. Jag kan inte riktigt släppa tanken på hur det skulle vara att råka hitta det där komposterade fingret med ringar på...
--------------------
Anna-Karin Lundberg Min trädgård är mitt rike!
|