Jag skulle testa Provado plussprayen på det du har inomhus även om det brukar stå att den inte ska användas på ätbart, medlet finns bara kvar i växten i några dagar (såpan du använder tas inte upp av växten utan fungerar bara kontaktverkande = du måste träffa insekterna med medlet). Ofta räcker det med bara några behandlingar, det brukar vara mycket effektivt. Jag odlar också mest ekologiskt men vid vinterförvaring i förråd och dyl. där man sällar hittar bladlössens fiender kan man behöva bekämpa med medel någon/några gånger under vintern. Växter jag har utomhus använder jag inte ens såpa på utan jag försöker gynna de naturliga fiender + klämmer det värsta med fingrarna (orsaken till varför jag inte ens använder såpa är att såpan tar även död på nyttodjuren så börjar man spruta måste man spruta regelbundet hela säsongen. Fruktträd utomhus kan man bekämpa löss på innan bladen slår ut genom att spruta dem med matolja och varmt vatten för att kväva lusäggen som ofta sitter på stammar och grenar).
Rosen däremot är värre, troligtvis har du rosen för varmt, torrt + ljusfattigt då brukar de bli försvagade och när mjöldaggssvamparnba sätter fart orkar inte riktigt växten spjärna emot, det kan vara svårt att få bort mjöldaggen. Man kan testa plocka bort sjuka blad + spruta med atamonvatten eller bikarbonatsvatten + försöka ha den utomhus ifall vädret tillåter.
(ekologiska odlare speciellt de som odlar i växthus köper sånt som rovkvalster, parasitsteklar och dyl som kalasar på skadedjuren, även hobbyodlare kan köpa såna men det är ganska dyrt när man köper små mängder)
Redigerat av Åsa, mälardalen zon 2: 29-03-2008, 16:04
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|