juddan
Nu är jag så less så att jag nästan ger upp. Varje år får mina växter nya sjukdommar men dom gamla försvinner inte. Jag har alltid varit för ekologisk odling och köper ekologiskt, men nu sen jag börjat odla själv förstår jag verkligen inte hur ekologiska odlare klarar sig.
Just nu häller jag gärna bensin över växterna bara för att få slippa skadedjuren. Jag har mycket fruktträd hemma som har blivit hårt angripna av löss. Passionsfrukter kryllande med stora gröna löss, Tomatillos med små grå-gröna löss och granatäpple med äckliga svarta löss. Jag har hittat en larv i mitt mangoträds jord och min ros har mjöldagg. Jag har längtat länge efter ett växthus jag ska få i sommar, men det känns inge kul att stoppa in en massa äckliga djur i mitt nya växthus, det kommer förstöra njutningen totalt. Jag har bekämpat lössen med bikarbonatsvatten och såpa, men det känns inte starkt tillräckligt. jag vill kunna garantera att all skit försvinner! Har ni några tips så skulle jag bli så glad!
Med vänliga hälsningar Judit.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag skulle testa Provado plussprayen på det du har inomhus även om det brukar stå att den inte ska användas på ätbart, medlet finns bara kvar i växten i några dagar (såpan du använder tas inte upp av växten utan fungerar bara kontaktverkande = du måste träffa insekterna med medlet). Ofta räcker det med bara några behandlingar, det brukar vara mycket effektivt. Jag odlar också mest ekologiskt men vid vinterförvaring i förråd och dyl. där man sällar hittar bladlössens fiender kan man behöva bekämpa med medel någon/några gånger under vintern. Växter jag har utomhus använder jag inte ens såpa på utan jag försöker gynna de naturliga fiender + klämmer det värsta med fingrarna (orsaken till varför jag inte ens använder såpa är att såpan tar även död på nyttodjuren så börjar man spruta måste man spruta regelbundet hela säsongen. Fruktträd utomhus kan man bekämpa löss på innan bladen slår ut genom att spruta dem med matolja och varmt vatten för att kväva lusäggen som ofta sitter på stammar och grenar).

Rosen däremot är värre, troligtvis har du rosen för varmt, torrt + ljusfattigt då brukar de bli försvagade och när mjöldaggssvamparnba sätter fart orkar inte riktigt växten spjärna emot, det kan vara svårt att få bort mjöldaggen. Man kan testa plocka bort sjuka blad + spruta med atamonvatten eller bikarbonatsvatten + försöka ha den utomhus ifall vädret tillåter.

(ekologiska odlare speciellt de som odlar i växthus köper sånt som rovkvalster, parasitsteklar och dyl som kalasar på skadedjuren, även hobbyodlare kan köpa såna men det är ganska dyrt när man köper små mängder)
KURT
Odlar man inomhus så blir det ju lätt problem, det kan ju knappast kallas speciellt ekologiskt.
Bassam
Hej
Jag tycker att säga, det är naturligt situationen om finns lite svamp och löss och insekter annars om vi döda allt , vi ska dö också ohyran som de ätter dåliga ohyra och ska blir katastrof , vi ska få framtiden mycket starka dåliga ohyra som vi kan inte bekämpa, jag jobbade hortonom i Asien fler år , där använder de många bekämpning medel, på sista tiden fick de mycket starka dåliga ohyra som kan inte bekämpa.
Obs: du kan också jobba med ekologiska genom använda varm vatten och döda ohyra på handen använda matoljor, klippa bort skadad delar och bränna dem, ta bort ogräs. Om man göra dem sakar noga jag garanterar 80 procent av sjukdom försvann.
Det finns inte växter 100 procent fri från ohyra.
Lycka till, H: Bassam
theseraphim
faktum är att de som odlar ekologiskt har jätteproblem ibland, läste ett repotage från skåne förra sensommaren där de pratade med några äppelodlare och de räknade med höga svinnvärden eftersom de inte kan bekämpa effektivt med de medel som finns till bruk. Vet att samma sak gäller de ljungodlare i tyskland som börjat odlat ekologiskt och som använder homeopatiska preparat. Med andra ord så måste man räkna med mycket högre svinn om man skall vara 100% ekologist
juddan
Åh tack för alla svar! nu kommer hoppet igen. Provado ska jag absolut prova på inomhusträden. Det där med såpan som tar död på nyttodjuren hade jag faktiskt ingen aning om, så den informationen var bra att jag fick. om jag slutar bekämpa med såpa nu, tror du att nyttodjuren är ointresserade av plantan i maj då? Sen undrar jag en till sak, det där med att man kan hälla varmt vatten och matolja på utomhusträd för att slippa löss, vilken mängd olja och vilken mängd vatten ska man köra på? Jag har nämligen ett plommonträd som ofta får löss, det låter bra med vattenblandningen.

Och det är nog sant att man inte ska vara för hård mot djuren, man får väl skylla sig själv om man odlar, man odlar ju djurens mat liksom. Det var intressant det där du sa om Asien och bekämpningsmedel Bassam.
Man vill ju egentligen inte förstöra de naturliga systemen, men det är så fel när det kryllar av löss inomhus. Men felet är väl att man odlar inomhus helt enkelt. Problemen finns ju inte på samma sätt utomhus.

Jag ska följa era råd, försöka bli av med rosens mjöldagg med att klippa och bränna och bikarbonatsvatten, och sen kör jag lite provado på inomhusträden. Tack så mycket!
Med vänliga hälsningar Juddan
Åsa, mälardalen zon 2
Så noga har nog jag aldrig mätt oljeblandningen kanske 1dl matolja i en sprutflaska som håller någon liter, har man svårt att få det att blanda sig kan man ha i en skvätt diskmedel. Man kan behöva spruta ett par gånger med någon veckas mellanrum så man är säker på att det finns matolja som lagt sig som en hinna över äggen. Äggen behöver syre så när matoljan lägger sig på dör de av syrebrist. Tidigt på säsongen finns det inte så många naturliga fiender till läössen de kläcks ofta inte förrena det finns gott om mat = en bit in på sommaren.

Angående såpan så är den kontaktverkande så nyttodjuren klarar ifall du har sprutat nu och sedan slutar innan du ställer ut dem.
skogstroll
jäkla löss eller vad det är som satt min på min änglatrumpet REDAN
Susanna
Ja, man blir så trött på detta. I växthuset har spinnen redan vaknat. BLÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ
juddan
Tack Åsa, det här ska jag verkligen prova framåt våren. /Judit
MariaÖrebro
Det värsta jag vet är när jag får påhälsning av kamrat Spinn!!! Jag kollar igenom växtena varje dag, och ändå är det bara där en dag! Har haft akut hjärt-lungräddning på mitt citronträd i helgen! Spraya med Provado Plus, låte verka några timmar. Rulla in i badrummet, baxa ner i badkaret. Täcka jorden med plast för att den inte ska drunkna, duscha, duscha. Vänta några timmar. Duscha igen. Låta stå tills det är torrt. Baxa ur badkaret. Mycket tyngre nu, eftersom det kom vatten i krukan i all fall! Rulla tillbaka in i vardagsrummet. Nu ska det hårdbevakas! Planterade om till en större kruka igår, så då kanske jag fick bort eventuella ägg eller vad nu spinn förökar sig med. För förökar sig gör det väl? Puh! Vad gör man inte för sina skyddslingar?!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon