jag är själv rätt ny, men jag kan tipsa lite, tror jag... mynta (tror det gäller alla) sprider sig mycket och behöver ett avgränsat område, t.ex genom att skära av botten på en djup spann och gräva ner, så itne rötterna far iväg och tar över.
solrosor förodlar jag, och har nu fått nys om att toarullar kan vara bra att använda då man slipper störa rötterna... men jag väntar mer info själv på det området.

Krasse och de flesta örter odlar jag inomhus i kruka och flyttar in och ut (och in och ut och in och ut...) hela sommaren.

jag vill ah till direkt tillgång till dem och kunna rädda de undan kyla och väta...
sallad är kul! växer fort. det man ska tänka på är att inte så för sent, för fröna gror inte i för hög värme. med dessa klimatändringar så förodlar jag och ställer svalt. man vet aldrig när det blir läge att placera ut dem, och då vill ajg vara redo.

plocka blad ofta, så de inte går i blom, men du kan också låta ngn krona gå i blom och ta frö.

Bönor och squash ska jag också ge mig på. I fjor dog squash-blommorna i frosten, jag hade nog sått lite sent...
Tomatplantor är kul, köper man färdiga är det lätt. jag ska till och odla från start, det är lite trixigt, särskilt om man läser "tomatsidan".

vi får väl se...
lycka till!